יום הסרטן הבינ"ל

מחקר בארה"ב: יתכן שיש יתרון להמליץ על הפניה לקולונוסקופיה כבר בגיל 40

מחקר בארה"ב מצא כי 15% ממקרי סרטן המעי מתרחשים מתחת לגיל 50, שהוא הגיל בו מומלץ לבצע את הבדיקה בפעם הראשונה; המחקר השווה סרטן מעי בקרב צעירים למצב במבוגרים

אנדוסקופ, בדיקת קולונוסקופיה (צילום: אילוסטרציה)

כמעט 15% מהמקרים של סרטן המעי הגס והחלחולת מאובחנים בקרב אנשים מתחת לגיל 50, כך שייתכן כי יש להמליץ על בדיקת קולונוסקופיה כבר מגיל 40, ואולי אף קודם לכן; זו מסקנת מחקר חדש, שדיווח עליו פורסם בשבוע שעבר בכתב העת Cancer.

כיום, בעקבות המלצה של האגודה האמריקאית לסרטן שאומצה במדינות רבות ובכללן בישראל, נקראים אנשים לעבור בדיקות סקר שגרתיות החל מגיל 50 – נטילת דגימות דם סמוי בצואה, חוקן בריום וקולונוסקופיה. זאת, למעט כשמדובר באנשים שקרובי משפחה מדרגה ראשונה שלהם אובחנו עם סרטן המעי.

מחברי הדו"ח החדש טוענים, כי המלצות הקיימות כיום עלולות להביא לכך שרופאים "יפספסו" מספר משמעותי של חולים. ד"ר סמנתה הנדרן (Hendren), חוקרת סרטן בבית הספר לרפואה באוניברסיטת מישיגן, אחת ממחברות הדיווח, אמרה לתקשורת בארה"ב כי הגיעו אליה מטופלים כבני 50 שסיפרו שיש להם כבר מעל שנה תסמינים שאולי מעידים על סרטן אבל הרופאים שלהם הרגיעו אותם ואמרו שאין להם מה לחשוש, משום "שטרם הגיעו לגיל המתאים".

החוקרים ממליצים לבחון במחקר המשך אפידמיולוגי את הקדמת הבדיקות בעשור בערך, גם על רקע עלות-תועלת למערכת הבריאות. לחוקרים ברור, כי המלצה שתעודד הפניית הרבה יותר אנשים לבדיקות סקר שגרתיות מחייבת ניתוח מעמיק של כלל ההשלכות, במיוחד בתקופה שבה נטען נגד בדיקות-יתר יקרות שנעשות למטופלים.

המחלוקת בסוגיה מזכירה את חוסר ההסכמה בין גופים שונים לגבי הגיל הנכון להתחיל לבצע בדיקות ממוגרפיה בקרב נשים, לאיתור סרטן שד, בין השאר על רקע החשש מניתוחים וטיפולים לא נחוצים.

המחקר הנוכחי התבסס על ניתוח ממצאים לגבי כ-40 אלף חולי סרטן המעי הגס, שגילם הממוצע בעת שאובחנו היה 42. הנתונים הושוו למצב במטופלים מבוגרים יותר. כמעט 15% מהמטופלים הצעירים יותר היו ממוצא אפרו-אמריקני, בהשוואה ל-12% בקרב בני 50 ומעלה. רוב הצעירים היו ממוצא אסיאני או מאיי האוקיאנוס השקט או ממוצא אינדיאני.

ההבדלים הגדולים ביותר שנתגלו היו בקשר לחומרת המחלה: בקרב 65% מהמטופלים הצעירים-יותר סרטן המעי התפשט בעת שאובחנו לראשונה, בעוד שזה קרה בקרב פחות מ-58% מהמטופלים המבוגרים יותר.

עם זאת, שיעורי השרידות של חמש שנים לאחר האבחון היו גבוהים יותר בקרב הצעירים, במיוחד כאשר הם קיבלו טיפול אגרסיבי יותר.שיעורי השרידות היו 21% כשמדובר בחולים צעירים, לעומת 14% בקרב מבוגרים יותר.

מחקר נוסף שנעשה במרכז הסרטן של אוניברסיטת קולורדו מצא, כי לסרטן המעי אצל מטופלים צעירים מאפיינים גנטיים שונים מאלו שמוצאים במטפלים היותר מבוגרים. לדברי החוקרים, ייתכן שזה ההסבר לכך מדוע מחלת הסרטן נוטה להיות הרבה יותר אגרסיבית בקרב אנשים עד גיל 50.

לדיווח על המחקר לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  מחקר,  סרטן המעי,  קולונוסקופיה,  בדיקת סקר,  חוקן באריום,  בדיקת דם סמוי,  המלצות
תגובות