חדשות

פריצת דרך: חוקרים בארה"ב הצליחו להפוך תאים סרטניים לתאים נורמליים

החוקרים גילו, כי ניתן להפוך תאים סרטניים אגרסיביים בחזרה לתאים נורמליים ומתפקדים בעזרת ויסות רמת החלבון PLEKHA7; פרופ' תמר פרץ מ"הדסה": מדובר בבשורה ואולי אף בפריצת דרך רבת משמעות; יידרשו שנים לתרגם את הגילוי לטיפול אפשרי

תאי סרטן (צילום: אילוסטרציה)

רופאים וחוקרים מ"מאיו קליניק" בפלורידה הודיעו אתמול (יום ג'), כי הצליחו לראשונה ל"תכנת-לאחור" תאים אגרסיביים של סרטן שד וסרטן שלפוחית השתן. החוקרים דיווחו, כי בניסויי מעבדה הם הצליחו להפוך מחדש את התאים לתאים נורמליים שפירים, על-ידי כך שהחזירו להם יכולת שמונעת את השגשוג הפרוע האופייני לתאי סרטן. על המחקר דיווח כתב העת Nature Cell Biology.

ראש צוות המחקר, פרופסור פאנוס אנסטאסיאדיס (Panos Anastasiadis), מסר כי עד כה השיטה נוסתה בתנאי מעבדה על סוגים מסוימים של תאי סרטן אנושיים, אבל יש תקווה שהטכניקה הזאת תהיה בעתיד יעד טיפולי בגידולים ממאירים אחרים. בדרך הזאת "תכובה" היכולת של תאי סרטן לשגשג, מבלי להזדקק לניתוח או לטיפולי כימותרפיה קשים.

החוקרים טוענים, כי הטכניקה שנבחנה בניסוי המדעי הזה מייצגת "סוג חדש של ביולוגיה". הם ציינו כי ה"דבק" שאוחז את התאים מווסת בידי microRNAs, מולקולות זעירות שניתן לשנע אותן ישירות לתאים או לגידולים הממאירים באמצעות זריקה ישירה. כאשר התאים ברקמה בריאים ופועלים באופן נורמלי ה-microRNAs מנחים ומכוונים את התאים לחדול מהתחלקות. הם עושים זאת על-ידי יצור של החלבון PLEKHA7, ששובר את קשרי האחיזה בין התאים. במחלת סרטן, המנגנון הביולוגי הזה איננו פעיל או שהוא משובש.

החוקרים מצאו, כי על ידי ויסות רמות החלבון הנ"ל, שכאמור קשור לתגובה הלא מבוקרת של צמיחת התאים , ניתן יהיה לעצור את תהליך השגשוג הסרטני. או במלים אחרות: לעצור את התפתחות מחלת הסרטן.

לפי החוקרים, ברור שעד ששיטה זאת תיושם בתהליך טיפולי יעבור עוד זמן רב – אבל הם סבורים כי יש בידם תקווה לעתיד טיפולי חדש במחלה.

פרופסור תמר פרץ, אונקולוגית ומ"מ מנהלת "הדסה", אמרה אתמול ל"קול ישראל" בהקשר לתוצאות המחקר כי מדובר בבשורה ואולי אף בפריצת דרך רבת משמעות. להערכתה, עד שטיפול רפואי בכיוון הזה יגיע לשימוש, יידרשו עוד כמה שנים. לדבריה, בניגוד לעבר, פרק הזמן שבין ניסוי במעבדה, דרך ניסויי המשך בבעלי חיים ועד שאפשר יהיה להשתמש ברעיון הזה עבור בני אדם, הולך ומתקצר במידה משמעותית.

לדיווח על המחקר לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  מחקר,  תאים סרטניים,  טיפול בסרטן,  פרופ' תמר פרץ,  פריצת דרך
תגובות