• יו"ר החברה: פרופ' רן בליצר
  • משנה ליו"ר החברה: מלי קושא
  • גזברית: ד״ר לילך צולר
  • מזכיר: ד״ר מוטי חיימי
חדשות

תוכנית משרד הבריאות להוספת תקנים ל"עוזרי רופא" יוצאת לדרך

המשרד פירסם נהלים להעסקת עובדים בתפקיד החדש, הקובעים אלו פעולות יותר להם לבצע ואלו יבוצעו רק בידי רופאים, ודורש עשרות תקנים ממשרד האוצר לבתי החולים הממשלתיים

חדר מיון בביה"ח "ברזילי". ירידה מובהקת במספר הרופאים בדרום (צילום: אילוסטרציה)

משרד הבריאות מנהל מו"מ עם האוצר על תוספת כוח אדם של עשרות תקנים לבתי החולים הממשלתיים ולמערכת הבריאות בקהילה, כדי לאייש את תפקיד החדש שפעל בשנים האחרונות לכונן: עוזרי רופאים.

אתמול (יום ד') הופץ חוזר מנכ"ל בנושא. על-פי תכנית משרד הבריאות, יש להקצות 100-50 תקנים של עוזרי רופא בחדרי המיון, 100-50 עוזרי רופא בתחום ההרדמה ו-50 עוזרי רופא בתחום הפתולוגיה ובתחומים אחרים. מטרת הרפורמה היא לסייע לרופאים בביצוע פעולות כדי להקל על העומסים, במיוחד במחלקות לרפואה דחופה, אבל גם ביחידות אחרות בהן קיים מחסור מתמשך בכוח אדם רפואי.

חוזר המנכ"ל, שמסכם עבודת ועדה מיוחדת שעסקה בנושא, קובע "נוהל אב" לעבודתם של עוזרי הרופא בכל ענפי הרפואה הקבועים בתקנות ובהתבסס על המקצועות הקיימים. מבחינת משרד הבריאות, היוזמה יכולה "לצאת לדרך", במיוחד כשמדובר בבתי-החולים שאינם ממשלתיים. לגבי בתי-החולים הממשלתיים, נצרכת עדיין הסכמת האוצר לתוספת תקנים למערכת.

פרופ' אפק: פעולות שונות שמבצעים מתמחים במחלקות יכולות להתבצע גם בידי עובדים אחרים, לאחר הכשרה מתאימה

מנכ"ל המשרד, פרופסור ארנון אפק, מסר כי בדיקות שנעשו הוכיחו שפעולות שונות שמבצעים מתמחים במחלקות יכולות להתבצע גם בידי עובדים אחרים, לאחר הכשרה מתאימה, כדי להותיר יותר זמן לרופאים לעסוק ברפואה.

משרד הבריאות קיים לפני שנתיים קורס ראשון לעוזרי-רופא שבו השתתפו 30 איש, רובם מתנדבי שירות לאומי אזרחי. אשתקד עברו את הקורס 60 איש, גם הם מתנדבים שמועסקים כבר בבתי החולים. הם למדו ליטול דגימת דם, לבצע א.ק.ג ופעולות מנהליות שונות. ההערכה היא, שחלק מעוזרי הרופא ירצו אחר כך לפנות ללימודי סיעוד או רפואה.

פוטנציאל כוח האדם לתפקידי עוזרי רופא מצוי במאגר הפרמדיקים המועסקים בארגוני ההצלה, באמבולנסים של מד"א ובשירותי חירום. אלו, לאחר הכשרה מתאימה, יכולים להשתלב בצוותי בתי החולים, מסר משרד הבריאות.

הכשרת עוזרי הרופאים תיעשה תוך כדי עבודתם בחדרי מיון והם יידרשו להשלמות עיוניות. משך ההכשרה ומקומה ייקבעו יחד עם האיגודים המקצועיים של הרופאים. חוזר מנהל רפואה במשרד הבריאות שייצא בקרוב יגדיר את ההכשרה הנדרשת לכל מקצוע .

בחוזר שהופץ אתמול פורטו התנאים להעסקת עוזר רופא: רק לאחר שסיים בהצלחה תכנית הכשרה ייעודית לתחום שאושרה בידי מנכ"ל משרד הבריאות; העסקה תעשה רק באישור מנהל המחלקה או מנהל המרפאה ומנהל המוסד הרפואי; עוזר הרופא יועסק רק במחלקה או ביחידה רפואית בתחום הרפואי שבו הוכשר והכפיפות המקצועית והמנהלית שלו תהיה למנהל המחלקה / המרפאה; כל סמכויותיו בפועל של עוזר רופא טעונות הסכמה ואישור של מנהל המחלקה / המרפאה.

עוזר רופא אינו מורשה להחליט על שחרור חולה מאשפוז, אך מכתב הסיכום הרפואי (כולל לגבי מטופל שנפטר) יכול להיכתב גם בידי עוזר רופא בתנאים מסוימים

כמו כן, נקבע בחוזר המנכ"ל כי מנהל המחלקה / המרפאה, יקבע לכל עוזר רופא תכנית הדרגתית אישית, ליישום הסמכויות שאושרו לו בידי המנהל הרפואי, ובהתאם ובכפוף להוראות ולסטנדרטים המקצועיים שיפורטו בחוזר מנהל הרפואה. ההרשאה האישית לעוזר הרופא תינתן בכתב בידי המנהל הרפואי של בית החולים, על גבי טופס מיוחד. כל פעולה רפואית שביצע עוזר הרופא תתועד על ידי עוזר הרופא ברשומת המטופל בסעיפי "המעקב הרפואי השוטף", ותישא את חתימתו. הרופא האחראי על פעילות עוזר הרופא יוודא נכונות התיעוד.

עוזר רופא רשאי לסייע ברישום פעולות שבוצעו בידי הרופא, לפי הוראתו ובחתימת הרופא בלבד. באחריות מנהל המחלקה / המרפאה, לשתף עוזרי רופא בישיבות הצוות הרב מקצועי. החלטה לשחרור מאשפוז תהיה של מנהל המחלקה בלבד, בידי רופא בכיר או רופא מטעמו בלבד. עוזר רופא אינו מורשה להחליט על שחרור חולה מאשפוז.

מכתב הסיכום הרפואי (כולל לגבי מטופל שנפטר) יכול להיכתב גם בידי עוזר רופא ובחתימתו, אם קיבל הרשאה לכך ממנהל המחלקה ובהוראת הרופא שבפיקוחו הוא עובד, ועל פי המידע המצוי בתיק הרפואי של המטופל. מכתב הסיכום שנערך ונחתם בידי עוזר רופא יאושר בחתימה נוספת של מנהל המחלקה או רופא מטעמו ובהתאם לנהלים הרפואיים. עוזר רופא איננו מורשה על פי חוק לקבוע מוות או לחתום על טופס הודעת פטירה או רישיון קבורה.

לחוזר המלא לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  עוזר-רופא,  מיון,  משרד הבריאות,  תוספת תקנים,  משרד האוצר
תגובות
אנונימי/ת
15.05.2015, 08:37

מה עם קליטת רופאי קרן המחקר ע"י משרד הבריאות? לזה אין כסף? צריך להמשיך להיות רופאי 'קבלן'?

אנונימי/ת
15.05.2015, 08:37

מה עם קליטת רופאי קרן המחקר ע"י משרד הבריאות? לזה אין כסף? צריך להמשיך להיות רופאי 'קבלן'?