• יו"ר החברה: פרופ' רן בליצר
  • משנה ליו"ר החברה: מלי קושא
  • גזברית: ד״ר לילך צולר
  • מזכיר: ד״ר מוטי חיימי
מגזין

האינסטגרם של הרופאים? על הרשת החברתית של התמונות הרפואיות

Figure1 אפליקציית אינסטגרם לקהילה הרפואית מאפשרת לרופאים להתייעץ ולדון בתמונות רפואיות

תצלום רנטגן של כף היד (צילום: אילוסטרציה)

מאז עלתה לאוויר במאי 2013, Figure 1 - אפליקציית אינסטגרם לקהילה הרפואית המלווה באתר אינטרנט – צברה כבר מאות אלפי משתמשים, היכולים לצפות ביותר מ-2 מיליון צילומים והדמיות רפואיות. קהל היעד של השירות הוא סטודנטים לרפואה בצפון אמריקה, מתמחים צעירים וגם רופאים מנוסים. החברה פועלת מטורונטו ומועסקים בה 19 עובדים.

gallstones (צילום מסך)

gallstones (צילום מסך)

חלק לא מבוטל מהמשתמשים, בעיקר הצעירים, אומרים כי הם מכורים לאפליקציה ובכל שעה פנויה או הפסקה במהלך התורנות שלהם הם צופים בצילומים המועלים לאתר מדי שעה (https://figure1.com/)

המשתמשים מגיבים לכל צילום ואף מייעצים על דרכי טיפול לבעיות רפואיות כפי שהן מוצגות בצילומים הרפואיים ובתוצרי מערכות הדימות השונות שמועלות באתר. כמו כן, מציעים המשתמשים רעיונות לאבחונים.

היפוקלצמיה (צילום מסך)

היפוקלצמיה (צילום מסך)

התנאי היחיד שהמשתמשים מתבקשים לעמוד בו הוא לא לחשוף פרטים אישיים של המצולמים (חיסיון רפואי) למעט תיאורים עובדתיים של תסמינים וממצאי האבחון במונחים רפואיים.

הצילומים עצמם מאורגנים על-פי תחומי התמחות ועל-פי קטלוג אנטומי.

ברוב המקרים, בנוסף לבקשת עצה, הרופאים שמעלים את הצילומים לאתר מצביעים על בעיה חמורה ייחודית שבה נתקלו, פציעה קשה ואלימה, צילום רנטגן שממחיש מצב לא רגיל או צילומים של לפני ואחרי ניתוח כדי להשוויץ ביכולתם. העצות והאבחנות זוכות לתגובות רבות.

מקרה בלתי מוסבר (צילום מסך)

מקרה בלתי מוסבר (צילום מסך)

Figure 1 נולדה לאחר שרופא שהתמחה ברפואה דחופה, ד"ר ג'ושוע לנדי, בילה סמסטר כמומחה-אורח באוניברסיטת סטנפורד ולמד שם כיצד רופאים משתמשים בסמרטפונים (טלפונים חכמים) שלהם, לתקשורת מקצועית ובעיקר כדי לייעל את עבודתם. עד מהרה הוברר לו, שרבים מהם מחליפים ביניהם צילומים והדמיות, הודעות טקסט ומוליטימדיה.

עקב נעל שחדר לגולגולת (צילום מסך)

עקב נעל שחדר לגולגולת (צילום מסך)

יחד עם זאת הבין, כי קיימת בעיה של פרטיות בסוג זה של פעילות. כך נולד הרעיון ליצור אפליקציית אינסטגרם ייעודית לרופאים תוך שמירה על כללי אתיקה והקפדה על פרטיותם של המצולמים. לשירות הצטרפו עד מהרה גם אנשי מקצוע אחרים, לא רק רופאים, בתחומי הבריאות, שהציגו למשתמשים צילומים מיוחדים-במינם, וביקשו מהם ולהביע דעה על סיבת התסמינים.

במקרה אחד כזה, צילום שהעלתה אחות קנדית בניסיון נואש לסייע למטופלת שסבלה ממחלה לא מאובחנת, פתח דיון בין המשתמשים שסייע לטפל בה. האחות העלתה צילום של פריחה יוצאת דופן על רגלה של המטופלת, ואחד מהמגיבים - סטודנט לרפואה - ציין כי ייתכן שמדובר ב"פורפיריה", מחלה תורשתית מטבולית נדירה, שרוב הרופאים לא ייתקלו בה במהלך עבודתם.

פורפיריה (צילום מסך)

פורפיריה (צילום מסך)

האחות עידכנה דרך האפליקציה, כי האבחנה שהעניק הסטודנט היתה מדויקת, וכי אף אחד מהרופאים האחרים בבית החולים לא העלה אותה כאפשרות. "תודה על התרומה, שככל הנראה הצילה את חייה", כתבה.

סטודנטים לרפואה בקנדה סיפרו לאתר The Verge, כי הם מעדיפים לגלוש באתר או לשוטט באפליקציה בזמנם החופשי, במקום לבזבז את זמנם על אנגרי בירדס.

נושאים קשורים:  מגזין,  Figure1,  אבחון,  אינסטגרם,  לימודי רפואה,  תצלומים,  רשת חברתית