• יו"ר החברה: פרופ' רן בליצר
  • משנה ליו"ר החברה: מלי קושא
  • גזברית: ד״ר לילך צולר
  • מזכיר: ד״ר מוטי חיימי
חדשות

מומחים מזהירים: תרופות באיכות גרועה מאיימות על התקדמות הרפואה

מוסף מיוחד של כתב העת האמריקאי לרפואה טרופית מוקדש ל"מגיפה העולמית" של תרופות באיכות ירודה או מזויפות; בין השאר, מדווח על שיעורים גבוהים של תרופות לא יעילות, תרופות למלריה שגרמו למותם של 120,000 ילדים ותרופות אנטיביוטיות שהגבירו עמידות חיידקים

כפר באפריקה (צילום: אילוסטרציה)

תרופות באיכות ירודה ותרופות מזויפות הפכו לאיום חמור ביותר על בריאות הציבור, הדורש טיפול דחוף מחשש שיפגע במאמצים הכבירים שנעשו בעשורים האחרונים להילחם באיידס, במלריה ובשחפת; כך מזהירים חוקרים ומומחי רפואה במוסף מיוחד של כתב העת The American Journal of Tropical Medicine and Hygiene, שראה אור אמש (יום ג').

תחת הכותרת The Global Pandemic of Falsified Medicines, מזהירים עורכי המוסף כי התופעה הפכה למגיפה עולמית, וכי יש לנקוט צעדים מיידיים.

כתב העת מציג מחקר שמצא, כי בין 9% ל-41% מדגימות תרופות הציגו איכות ירודה ומתחת לסטנדרטים המקובלים. החוקרים דגמו כ-17 אלף סוגי תרופות למחלות שונות, ביניהן תרופות למלריה, אנטיביוטיקות ולטיפול בשושנת יריחו.

17 מאמרים הדנים באספקטים שונים של הנושא מופיעים במוסף המיוחד - החל משלב המעבדה, דרך בקרת האיכות, ומדיניות המלחמה בתופעה המדאיגה.

"חייבים להבטיח... ששרשרת האספקה של תרופות בעולם תהיה בטוחה", כתב העורך-השותף של המוסף המיוחד

אחד הדיווחים עוסק בקשר שבין תרופות מזויפות ובאיכות ירודה במיוחד שסופקו לחולי מלריה, ושגרמו על פי הערכות זהירות ל-122,350 מקרי מוות של ילדים רק באפריקה ב-2013. כן זוהו תרופות אנטיביוטיות באיכות ירודה שגרמו לנזקי בריאות חמורים, ורק הגבירו את עמידות החיידקים לאנטיביוטיקה.

עם זאת, הודיעו מחברי אוסף המאמרים כי מתודולוגיות חדשות נמצאות עתה בפיתוח לשם זיהוי מדויק של בעיית התרופות – ומתוך כוונה לאתר אותן עוד לפני הגעתן לשוק ולידי החולים.

כמה ממחברי המאמרים מציעים להתחיל בהתערבות ממשלתית בנושא, לצד יצירת מסגרת בינלאומית שתאמץ ותחייב חקיקת חוקים מחמירים ונקיטת אמצעי ענישה ברורים כנגד זייפני התרופות או מי שמייצרים אותן באיכות נמוכה.

"הבעיה הזאת ממשיכה להתפשט ברחבי תבל והיא יוצרת אתגר גדול ומחייבת תיאומים ושיתופי פעולה גם בקרב בעלי המניות של חברות תרופות", כתב העורך השותף של המוסף המיוחד, ד"ר ג'ואל ברמן (Breman), מדען בכיר בדימוס במרכז הבינלאומי לחקר זיופים ורמאויות ברפואה של ה-NIH. "הצורך הוא דחוף ביותר כדי ליצור שיתופי פעולה מיידים בקרב כל מי שיש לו מומחיות בקביעת מדיניות בריאות, מדע, טכנולוגיה, מעקב הדוק, אפידמיולוגיה, לוגיסטיקה ותחומים אחרים, כדי להבטיח ששרשרת האספקה של תרופות בעולם תהיה בטוחה", כתב ד"ר ברמן.

מי שכיהנה כראשת ה-FDA, ד"ר מרגרט המבורג, כתבה במאמרה כי הגלובליזציה הוסיפה שכבות של מורכבות בכל הנוגע לשרשרת האספקה של תרופות, ולכן היא קוראת להבנה מעמיקה ורחבה יותר של הנושא. היא ציינה, שכיום קיים טשטוש בכל נושא ייצור התרופות המכוונות לשוק המקומי לבין אלו המיועדות לצרכני יעד זרים. ד"ר המבורג מונתה באחרונה למזכירה לענייני חוץ של מכון הרפואה האמריקאי (Institute of Medicine).

נושאים קשורים:  חדשות,  תעשיית התרופות,  תרופות מזויפות,  אפריקה,  שחפת,  אנטיביוטיקה,  מלריה,  ד"ר מרגרט המבורג
תגובות