• יו"ר החברה: פרופ' רן בליצר
  • משנה ליו"ר החברה: מלי קושא
  • גזברית: ד״ר לילך צולר
  • מזכיר: ד״ר מוטי חיימי
חדשות

בתי החולים יחויבו מעתה לדווח למשרד הבריאות על זיהומים מסוימים בחולים

המדובר במקרי אלח דם וזיהום מחיידקי Clostridium difficile, הפוגעים ברבים מהמאושפזים בבתי החולים; ההכרעה להטיל חובת דיווח על בתי החולים נובעת מדו"ח מבקר המדינה לשנת 2013, שהתריע כי משרד הבריאות אינו מרכז נתונים בנושא

הפחתת שיעור מקרי אלח דם (מקור צילום: ויקיפדיה)
הפחתת שיעור מקרי אלח דם (מקור צילום: ויקיפדיה)

בשבוע שעבר נכנסה לתוקפה הנחיה חדשה של משרד הבריאות, לפיה בתי החולים מחויבים לדווח למשרד על שיעורי זיהומים מסוימים בקרב חולים המאושפזים אצלם.

המדובר בדיווחים על אלח דם - זיהומים שעלולים להתפתח בין השאר עקב צנתורים מרכזיים במחלקות לטיפול נמרץ - וכן מקרים חדשים של זיהומים מחיידקי כמו Clostridium difficile colitis - החיידק הגורם לשלשולים קשים.

בדיון שנערך במשרד הבריאות, חלק מנציגי בתי החולים התנגדו לחשיפת נתונים פנימיים בנושא הזה לציבור

במקרים לא מעטים הטיפול בזיהומים ממושך וקשה, מאחר שחלק מהחיידקים מפתח עמידות לתרופות שונות.

חובת הדיווח הוטלה על בתי החולים בתום דיון שקיים מנכ"ל משרד הבריאות, פרופסור ארנון אפק, עם מנהלי היחידות למניעת זיהומים בבתי החולים.

"ידיעות אחרונות" דיווח, כי הדיון נערך לפני כחודש וחלק מנציגי בתי החולים התנגדו לחשיפת נתונים פנימיים בנושא הזה לציבור.

הנושא עלה בדו"ח מבקר המדינה לשנת 2013, שבו נקבע כי אלפי מקרי מוות מתרחשים בישראל מדי שנה כתוצאה מהידבקות בחיידקים אלימים, כששיעור ניכר מהם נדבקים בעת תקופת האשפוז בבתי חולים. דו"ח המבקר ציין, כי הסיכון גבוה במיוחד במחלקות טיפול נמרץ ובפגיות.

המבקר גם קבע, כי ברוב בתי החולים אין נתונים על היקף התמותה הישירה מזיהומים ממקור חיידקי נרכש בעת תקופת האשפוז. מנגד, גם משרד הבריאות לא אסף נתונים מסודרים על כך מבתי החולים ולא מפרסמם.

בעקבות הדו"ח, כך מסר העיתון, דרשה התנועה לחופש המידע לחשוף נתונים המצויים בידי היחידה למניעת זיהומים במרכז הרפואי "תל-אביב-איכילוב". משרד הבריאות השיב לדרישה והודיע כי מדובר בנתונים חסויים על פי חוק אבל הביע נכונות להכליל חלק מהם בתוכנית הלאומית שהפעיל בשם "מדדי איכות בבתי החולים".

על בסיס מהלך זה, הופעלה עתה החובה החדשה לגבי שני סוגי הזיהומים, שבהם נדבקים לא מעט מאושפזים במהלך שהותם בבתי החולים.

נושאים קשורים:  חדשות,  משרד הבריאות,  אלח דם,  זיהומים נרכשים בבתי החולים,  יחידות טיפול נמרץ,  יחידות למניעת זיהומים,  קלוסטרידיום דיפיצילה
תגובות