• יו"ר החברה: פרופ' רן בליצר
  • משנה ליו"ר החברה: מלי קושא
  • גזברית: ד״ר לילך צולר
  • מזכיר: ד״ר מוטי חיימי
חדשות

ארגון הבריאות העולמי פועל לאיסור גלובלי על שימוש במחטי מזרקים רב-פעמיים

הארגון הודיע כי הוא מקדם יוזמה עולמית למעבר לשימוש במזרקים המכילים מחט חד-פעמית "חכמה", הנשברת לאחר השימוש הראשון

מזרקים ישנים מזכוכית (צילום: אילוסטרציה)

לאחר שהתגלה באחרונה כי גם במדינות מערביות מפותחות כמו ארה"ב יש עדיין רופאים שמשתמשים במחטי מזרקים רב-פעמיים כדי לחסוך בהוצאות, ולאחר התפרצות של הפטיטיס C במדינת נבדה שבעקבותיה גילו הרשויות כי רופא השתמש באותו מזרק לצורך אלחוש והרדמה במטופלים רבים – הודיע אתמול (יום ב') ארגון הבריאות העולמי כי הוא פועל להוצאת מחטי המזרקים הרב-פעמיים מכלל שימוש בכל העולם, עד שנת 2020.

לפי הארגון, בעתיד יותר שימוש לא רק במחט מזרק חד-פעמית, אלא רק במחט מזרק חד פעמית "חכמה", שמתכלה ונשברת מיד לאחר שימוש אחד בלבד.

בקהילה כפרית בקמבודיה נדבקו 272 בני אדם באיידס, כולל תינוקות ונזירים בודהיסטים, כשרופא לא מוסמך השתמש באותה המחט ללא חיטוי

במדינות רבות עדיין נהוג להשתמש במזרקים רב-פעמיים שניתן להשתמש בהם שוב ושוב לאחר חיטוי מתאים. על-פי נתוני ה-WHO, שפורסמו אתמול, יותר מ-2 מיליון בני אדם בעולם מקבלים מדי שנה זריקות באמצעות מזרקים ממוחזרים. שימוש זה מגביר את הסיכון להידבקות במחלות כמו איידס והפטיטיס C.

הבעיה היא, שהמזרקים החדשים הרבה יותר יקרים. ה-WHO מעריך עם זאת כי המעבר לשימוש במחטי מזרק חכמים יביא להוזלה משמעותית במחירם וגם להקטנת ההוצאות של רשויות הבריאות לטיפול בחולים במחלות המועברות דרך מזרקים שלא חוטאו היטב.

על-פי חישוב של ה-WHO, מדי שנה מבוצעות בעולם 16 מיליארד זריקות. ד"ר סלמה קאמסי, ראש צוות ה-WHO העוסק בבטיחות מזרקים, מסרה ל-BBC כי הנוהל המחייב הבא יקטין, כך יש לקוות, מקרים חדשים של 1.7 מיליון חולי הפטיטיס Bי, 300 אלף חולי הפטיטיס C ו-35 אלף חולי איידס, מדי שנה בעולם.

בעיית השימוש המרובה במחטי מזרק ידועה במדינות העולם השלישי ובעיקר באזורים כפריים מרוחקים מהערים הגדולות. בקהילה כפרית בקמבודיה נדבקו 272 בני אדם באיידס, כולל כל התינוקות שנולדו שם בשנים האחרונות, כל הילדים בגיל בית הספר ואף נזירים בודהיסטים החיים במנזר, בשל העובדה כי רופא לא מוסמך השתמש במזרקים רב-פעמיים שלא עברו חיטוי.

על-פי ה-WHO, עלות מחט מזרק סטנדרטית היא 4-2 סנט ואילו עלות מחט מזרק חכם היא 6-4 סנט. בנוסף, הודיע ה-WHO כי הוא פועל למניעת מצב שבו רופא (או אחות) שישתמשו במחט החכמה יפצעו. בהתפרצות האבולה במערב אפריקה בתקופה האחרונה, דווחו אירועים כאלו בקרב רופאים שהגיעו לטפל בחולים.

נושאים קשורים:  חדשות,  ארגון הבריאות העולמי,  מחט חכמה,  מזרק חד-פעמי,  הדבקה,  איידס,  קמבודיה
תגובות

מזרק חכם רעיון מצויין וקרוב לוודאי זו דרך למניעת התגברות והתפרצות מחלות קשות בקרב האוכלוסיה אשר הטיפול במחלות אלו יעלה לרשיות הרבה יותר מאשר ההשקעה במזרק חכם.