אי ספיקת לב

יחס מתון או גבוה של נויטרופילים ללימפוציטים מגביר הסיכון לתמותה ולצורך בהשתלת לב

זאת, בקרב מטופלים עם אי ספיקת לב; כך מצא מחקר אמריקאי שנערך בקרב 527 מטופלים בקליבלנד

נויטרופיליםי בדם (צילום: אילוסטרציה)

יחס גבוה של נויטרופולים ללימפוציטים (neutrophil-to-lymphocyte ratioי, NLR) נקשר עם תמותה גבוהה בקרב מטופלים עם אי ספיקת לב (heart failure) ומחלות ממאירות.

מחקר זה בחן את הקשר שבין NLR לתמותה או להשתלת לב בעוקבה רטרוספקטיבית של 527 מטופלים שהגיעו לייעוץ במרפאה בקליבלנד שבארה"ב, לגבי אפשרויות טיפול באי ספיקת לב, בין השנים 2007-2010.

המטופלים חולקו לשלישים לפי NLR: יחס נמוך, בינוני או גבוה.
התוצא העיקרי שנבדק היה תמותה מכל סיבה שהיא או השתלת לב.

ממוצע NLR היה 3.9 (טווח בין רבעוני: 2.5-6.5).

ניתוח של משתנה יחיד מצא, כי מטופלים בשליש האמצעי והעליון של NLR היו בסיכון גבוה יותר לתמותה ולהשתלת לב, בהשוואה למטופלים מהשליש התחתון.

לא נמצא הבדל בסיכון להשתלת לב בין השליש האמצעי לשליש העליון, זאת בהשוואה לשליש התחתון.

ניתוח רב-משתנים אישש את הממצאים ומצא כי בהשוואה לשליש התחתון, NLR ממוצע וגבוה היו קשורים באופן מובהק להשתלת לב (יחס סיכונים [hazard ratio]י: 1.61 עבור NLR ממוצע, 1.55 עבור NLR גבוה) ולתמותה מכל סיבה שהיא (יחס סיכונים: 1.83 עבור NLR ממוצע, 2.16 עבור NLR גבוה).

החוקרים מסכמים, כי NLR גבוה קשור לתמותה מוגברת ולעלייה בסיכון להשתלת לב, בקרב מטופלים עם אי ספיקת לב מתקדמת.

מקור:
Usefulness of Neutrophil-to-Lymphocyte Ratio in Risk Stratification of Patients With Advanced Heart Failure. The American Journal of Cardiology, January 1, 2015Volume 115, Issue 1, Pages 57–61. 

נושאים קשורים:  אי ספיקת לב,  יחס נויטרופילים ללימפוציטים,  NLR,  neutrophil-to-lymphocyte ratio,  השתלת לב,  תמותה,  מחקרים
תגובות