חדשות

משרד הבריאות מכין תוכנית לפתרון העומסים הכבדים בחדרי המיון

ממלא מקום שר הבריאות, צחי הנגבי, מסר כי מחר (ד') תתקיים ישיבת חירום של ראשי מערכת הבריאות וקרא להגביר מיידית את מספר הרופאים בחדרי המיון

רפואה דחופה. חדר המיון בבית החולים הדסה עין כרם (צילום: פלאש 90)
כניסה לחדר המיון בבית החולים הדסה עין כרם (צילום: פלאש 90)

נוכח העומסים הכבדים בחדרי המיון בבתי החולים ברחבי הארץ בימים האחרונים, והצפיפות הגבוהה מאוד במחלקות הפנימיות, הודיע הבוקר (יום ג') משרד הבריאות כי הוא "שם את הטיפול הרפואי בחדרי המיון (מלר"דים) כאחד מהיעדים המרכזיים לקידום בשנה הקרובה, מתוך הבנה שיש צורך בהקצאת משאבים רבים למתן פתרונות לבעיה האקוטית".

דוברות המשרד מסרה, כי "בוצעו הערכות לתחלואת חורף מבעוד מועד ואנו נוקטים בפעולות לטווח הקצר ולטווח הארוך. הוכנה תכנית מקצועית מפורטת לבעיותיה של מערכת המלר"דים בשיתוף משרד האוצר והיא תובא לאישור הממשלה הבאה". לדברי המשרד, העומס הנוכחי "מטיל נטל אדיר על כל מערכת האשפוז".

בשל המצב, משרד הבריאות מעודד מתן טיפול אנטיביוטי ונוזלים תוך ורידיים במוסדות בקהילה

ממלא מקום שר הבריאות, צחי הנגבי, מסר כי  מחר (ד') תתקיים ישיבת חירום של ראשי מערכת הבריאות, בשל העומס הרב בחדרי המיון בבתי החולים. לדבריו, יש להקצות באופן מידי תוספת תקנים ועובדים לחדרי המיון, כדי שיוכלו להתמודד עם העומס בשבועות הקרובים.

לטווח הקרוב, מסר משרד הבריאות, כבר נעשו הצעדים הבאים:

- הוקצו 31.5 תקני רופאים למלר"דים (מתוך תקני ההסכם עם הרופאים) ומהם 6.5 תקנים נוספים לרופאים גריאטריים.
- נעשתה הקצאת תקנים למשמרות נוספות ('משמרות זהב') לאחיות בחודשי החורף.
- צוותי המל"רדים תוגברו בשעות העומס.
- הוצאו הנחיות מקצועיות בנושא טריאז' בחדרי המיון ובצורך לבצע תהליך מובנה של הערכה רפואית בקבלת המטופל למלר"ד.
- הוצאה הנחיה המחייבת את המלר"דים בנוכחות רופא מומחה עד השעה 23:00 (או 24/7 במרכזי העל).
- הושלם פיילוט לסנכרון מלר"ד-מחלקות פנימיות, שבו הוכנס שינוי בתהליכי העבודה והוקדם שחרור מטופלים במחלקה הפנימית כך שיוכלו לעבור למחלקת האשפוז בסמוך להחלטה על אשפוזם.

כמו כן, עודד משרד הבריאות מתן טיפול אנטיביוטי ונוזלים תוך ורידיים במוסדות בקהילה, לרבות בבתי אבות בעלי הגדרה של מוסד רפואי סיעודי.

נושאים אחרים שכלולים בתכנית לטווח המיידי הם:

- פיתוח והטמעה של מערכת ממוחשבת ('ברלו') למתן תמונת מצב עדכנית על מספר המיטות הפנויות במרכזים הגריאטריים שאליהם ניתן להעביר מטופלים מבתי החולים הכלליים.
- מתן מענק הצטיידות במכשור רפואי לכלל המלר"דים, בסך כולל של 10 מיליון שקל - חלק מהכסף כבר הועבר לבתי החולים והשאר יועבר אליהם בחודשים הקרובים.
- מ-2013 נפתחו 10 מוקדים לרפואה ראשונית דחופה, בקהילה, במימון משרד הבריאות, רשויות מקומיות וקופות החולים.
- מתן מענקים לרופאים הבוחרים לעבוד ולהתמחות במלר"דים . תחום הרפואה הדחופה הוכלל ברשימת המקצועות שבמצוקה.
- הוגדר תפקיד של עוזר-רופא במיון.

משרד מבקר המדינה: העומסים בבתי החולים עלולים להוביל לנכות ואף למותם של חולים

בטווח הארוך, מכין עתה משרד הבריאות תוכנית מקצועית שתכלול את המרכיבים הבאים:

- הקצאה נוספת של תקני רופאים ואחיות (לרבות תקני אחיות למטרת טריאז').
- הקצאת עמדות נוספות למלר"דים. פתיחת יחידות לאבחון מהיר כדוגמת יחידות כאבי חזה (chest pain units).
- הכשרת פרמדיקים לשמש כעוזרי רופא במלר"דים והקצאת תקנים ייעודיים להעסקתם.
- הרחבת פיילוט הסנכרון מלר"ד-מחלקות פנימיות לבתי חולים נוספים.
- הפעלת פרויקט המחשוב של המלר"דים שיכלול מערכת לניהול תורים (כולל שיקוף מידע לציבור על העומס במלר"ד) ומערכות שליטה ובקרה ברמת המלר"ד, הנהלת בית החולים ומשרד הבריאות. פרויקט זה החל עתה ובימים האחרונים הסתיימה בהצלחה הטמעת המערכת הראשונה שלו בניהול תורים במלר"ד בית החולים פורייה בטבריה.
- פותחו מדדי איכות ושירות למלר"דים שימדדו ויבוקרו בידי משרד הבריאות וישוקפו לציבור.

התכנית גם כוללת הקמת מועצה לאומית של בריאות דיגיטלית, שתבחן מודלים שונים של טלמדיסין. פיתוח תחליפי אשפוז בקהילה (אשפוזי בית), פיילוט עם מד"א לבדיקת חלופות לפינוי מטופלים למלר"דים. מודל לתימרוץ המלר"דים שבו בתי החולים יתוגמלו על עמידה ביעדים הנוגעים בשיפור איכות הטיפול הניתן במחלקות המיון. כמו כן, נבחנת תכנית להקמת בית חולים נוסף לאזור הצפון – עבור תושבי הקריות.

על-פי נתוני משרד הבריאות – המבוססים על דיווחי בתי החולים – חלה אתמול (יום ב') הקלה מסוימת בצפיפות ובעומסים לעומת אלו ששררו שלשום. עם זאת, נרשמו עדיין תפוסות של עד ליותר מ-195% (למשל בהדסה עין כרם) בפנימיות. בתי החולים דיווחו על שיעורים גבוהים של חולים מונשמים המאושפזים במחלקות (לא כולל טיפול נמרץ). כמו כן דווח על משכי המתנה של עד 10 שעות במיון (רמב"ם). להורדת דו"ח התפוסה היומי לחצו כאן.

מנהל "שיבא", פרופסור זאב רוטשטיין, אמר לתקשורת כי ההמתנה למיטה במסדרון היא בגדר השפלה של החולה. כן ציין כי במחלקות הילדים בבית החולים התפוסה היא 160%. "רק לפני שבוע חנכנו מחלקה חדשה עם 80 מיטות אשפוז נוספות אבל היא עומדת ריקה כי אין תקנים לרופאים ולאנשי הצוות הרפואי הנדרש להפעלתה וגם אין מי שישלם את שכרם", אמר.

מנהלת חטיבת החברה והרווחה במשרד מבקר המדינה, ליאורה שמעוני, אמרה היום ל"קול ישראל" כי העומסים בבתי החולים עלולים להוביל לנכות ואף למותם של חולים. היא מסרה, כי דו"ח חדש שמכין המבקר מצביע על כך שמחסור בכח אדם בחדרי המיון ובמחלקות האשפוז גורם לכך שמאושפזים רבים אינם זוכים לטיפול הולם. מספר ימי האשפוז בממוצע בישראל עומד על 4 ימים, לעומת פי שניים מזה בעולם המערבי.

נושאים קשורים:  חדשות,  משרד הבריאות,  מלר"ד,  צפיפות,  תפוסה,  חדר מיון,  מערכת הבריאות,  צחי הנגבי,  פרופ' זאב רוטשטיין,  פריפריה,  עומסים
תגובות