לחץ דם

שתיית כוס מיץ סלק ביום מסייעת בהפחתה משמעותית של לחץ הדם

כך עולה ממחקר שבוצע באוניברסיטת "קווין מארי" בלונדון ומומן על ידי איגוד הלב הבריטי; לדברי החוקרים, זו הפעם הראשונה שמודגמת ירידה יציבה ומתמשכת בלחץ דם כתוצאה מתוסף תזונתי

22.01.2015, 08:29
מיץ סלק (צילום: אילוסטרציה)

מנה אחת של חנקה אנאורגנית מפחיתה באופן קיצוני את לחץ הדם אצל מתנדבים בעלי לחץ דם תקין, באמצעות המרה ביולוגית ל-NO. חוקרים מאוניברסיטת קווין מארי בלונדון בחנו, אם תוסף תזונה של חנקה יכול לספק הפחתה של לחץ דם אצל אנשים שסובלים מלחץ דם גבוה.

החוקרים חילקו באקראי 68 משתתפים בגילאים שבין 18 ל-85, שסבלו מלחץ דם גבוה, במסגרת מחקר קליני כפול סמיות מבוקר פלצבו. קבוצת המחקר קיבלה תוסף יומי לתזונה של 250 מ"ל מיץ סלק, וקבוצת הביקורת קיבלה פלצבו בצורה של 250 מ"ל מיץ סלק נטול חנקה, זאת למשך 4 שבועות.

מדובר במקרה הראשון של הפחתה יציבה ומתמשכת של לחץ הדם באמצעות תוסף תזונה של חנקה בקבוצת החולים הרלוונטית

מדדי לחץ דם נמדדו במרפאות, באמבולנסים ובבתים ונעשתה השוואה בין קבוצת המחקר לקבוצת הביקורת.

תוצאות ההשוואה הראו, שתוספת של חנקה לתזונה קשורה בהפחתה של לחץ דם, שנמדד ב-3 שיטות שונות. ההפחתה הממוצעת בלחץ הדם היתה 7.7/2.4 מ"מ כספית (רווח בר סמך 95%; 3.6-11.8/0.0-4.9, P<0.001 ו P=0.05).

מדובר במקרה הראשון של הפחתה יציבה ומתמשכת של לחץ הדם באמצעות תוסף תזונה של חנקה בקבוצת החולים הרלוונטית. לדברי החוקרים, הוספת חנקה לתזונה מהווה טיפול משלים, זמין וזול, לבקרת לחץ דם אצל הסובלים מל"ד גבוה.

המחקר מומן ע"י איגוד הלב הבריטי.

ערכה: ד"ר שירי אלפרט

מקור:
Kapil V, Khambata RS, Robertson A, et al. Dietary Nitrate Provides Sustained Blood Pressure Lowering in Hypertensive Patients A Randomized, Phase 2, Double-Blind, Placebo-Controlled Study. Hypertension. 2015; 65: 320-327

נושאים קשורים:  לחץ דם,  מיץ סלק,  חנקה,  תזונה,  אוניברסיטת "קווין מארי",  בריטניה,  מחקרים
תגובות
02.03.2015, 15:46

יופי. אז חוץ מאשר בסלק - שזה אופרציה לא פשוטה למטופלים - האם יש מקור זמין לחנקה אנאורגנית ? האם יש תוספים המכילים חנקה כזו ? מהו המינון "נטו" של החנקה המומלץ / שנלקח במחקר ?