• יו"ר החברה: פרופ' רן בליצר
  • משנה ליו"ר החברה: מלי קושא
  • גזברית: ד״ר לילך צולר
  • מזכיר: ד״ר מוטי חיימי
חדשות

ארה"ב: דרישה למנוע מרופאים להפנות מטופלים למכוני דימות בבעלותם

התופעה, שזכתה לכינוי "הפניה עצמית", מביאה לרווח כפול לרופאים; מאמר דעה ב-JAMA קורא לקונגרס האמריקאי לפעול נגדה

קרינה ממכשיר MRI (אילוסטרציה)
קרינה ממכשיר MRI (אילוסטרציה)

ארבעה דו"חות של ה-GAO – הגוף המקביל בממשל ארה"ב למבקר המדינה – חושפים נתונים לפיהם חלה בשנים האחרונות נסיקה בממדי תופעה חדשה במערכת הבריאות האמריקאית, במסגרתה מפנים רופאים מטופלים לשירותי דימות ואבחון במכונים שבהם יש להם בעלות. כך, מצאו הדו"חות, מתוגמלים הרופאים פעמיים – פעם עבור הטיפול במרפאתם ופעם עבור שירותי המכונים.

במאמר דעה שפורסם בכתב העת האמריקאי JAMA, נקרא הקונגרס האמריקאי, בהרכבו החדש, לסתום פרצות הקיימות כיום בחקיקה, כדי לצמצם או אפילו לבלום את ממדי התופעה השנויה במחלוקת.

על-פי הנתונים, שאותם ניתחו בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת בראון בפרובידנס (מדינת רוד-איילנד), ב-2004 נעשו על-ידי רופאים שיש להם מניות במכוני MRIיכ-380 אלף הפניות מטופלים אבל ב-2010 כבר הגיע מספר ההפניות ל-700 אלף.

בתחום ה-CT, זינקו ההפניות למכונים שרופאים מחזיקים בבעלות מלאה או חלקית שלהם מ-700 אלף ב-2004 ל-1.45 מיליון ב-2010. בתחום הפתולוגיה עלו הפניות מ-1.06 מיליון ב-2004 ל-2.26 מיליון ב-2010 ובמכוני IMRTי (Intensity modulated radiation therapy) עלה שיעור המופנים בידי הרופאים שיש להם בעלות באותם מכונים מ-80 אלף ב-2004 לכדי 366 אלף ב-2010.

התופעה מכונה בארה"ב Self-Referrals (הפניות עצמיות), וזכתה לביקורת נוקבת, אך יש צורך בחקיקה כדי לשים לה קץ. חקיקה כזו, נכתב במאמר הדעה ב-JAMA, גם תחסוך מאות מיליוני דולרים בשנה מהתקציב הפדראלי.

בין החתומים על המאמר נמצאים פרופ' אלי עדשי, לשעבר דיקן בית הספר למדעי הרפואה והביולוגיה באוניברסיטת בראון ועמיתו ד"ר רוברט קוצ'ר מאוניברסיטת דרום קליפורניה. במאמר נכתב, כי לרופא יש סיבה טובה לשלוח מטופל מעשן שאיננו מפסיק להשתעל לעבור CT של הריאות. ואם במקרה לאותו רופא יש גם מכון דימות באותו הבניין שבו הוא מחזיק במרפאתו – מדובר בלי ספק בנוחות הגיונית, משום שאת תוצאות הבדיקה יקבל הרופא מיד או במהירות רבה יותר מאשר במקרה שהמטופל יישלח למכון אחר. אבל במקרים רבים, הם מציינים, מפנים הרופאים למכונים במיקומים אחרים, בשל העובדה כי הם מרוויחים כתוצאה מההפניה.

"זהו הקפיטליזם במיטבו וגם במרעו" הדגישו הכותבים, "יש צורך להצביע על היחסים הלא-נוחים שבין כסף לרפואה".

לקריאה נוספת לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  MRI,  מערכת הבריאות בארה"ב,  GAO,  אוניברסיטת בראון,  הפניות רופא,  פרופ' אלי עדישי
תגובות