חדשות

עקב חשד לשימוש אסור בחומר הרדמה: משרד הבריאות ערך ביקורת פתע בבית החולים "אלישע"

החשד: שימוש רב פעמי בחומר הרדמה מאותה אמפולה בכמה נשים. המטופלות עברו טיפולי IVF

בי"ח אלישע (לוגו)
בי"ח אלישע (לוגו)

בביקורת פתע שקיים משרד הבריאות בתחילת השבוע בבית החולים הפרטי "אלישע" בחיפה, נמצאו ליקויים תברואתיים שונים לרבות שימוש רב פעמי בחומרי הרדמה מאותה אמפולה גדולה (בנפח של 50 סמ"ק) בכמה נשים – כך דווח שלשום (יום ב') במהדורת החדשות של הערוץ הראשון בטלוויזיה. חומר ההרדמה באמפולה הגדולה אמנם מספיק למעשה ל-3-2 נשים, אולם על-פי נהלי משרד הבריאות מותר להשתמש באמפולה פעם אחת בלבד ונאסר שימוש חוזר. על-פי הדיווח, משרד הבריאות זימן את מנהל בית החולים לבירור על התקלה.

עם זאת עדיין לא ברור אם יש קשר לתקלה מהסוג הזה ולאירוע שהתרחש לפני כחודש כאשר שתי נשים שעברו טיפולי IVF בבית החולים "אלישע" הועברו משם במצב קשה לאשפוז בבתי החולים "בני ציון" ו-"כרמל". על-פי דיווח נוסף ב-Ynet, בבדיקה שערך אז משרד הבריאות עלה החשד ששתי הנשים נפגעו עקב זיהום שמקורו בשימוש באותה אמפולה של חומר ההרדמה פרופופול בעת ביצוע הליך ה-IVF. משרד הבריאות הבהיר כי ביצוע ההרדמה נעשה בניגוד לנהלים. באותה אמפולה, באירוע הנ"ל נעשה שימוש באמפולה אחת ב-3 נשים בטווח של שעתיים - ושתיים פיתחו את הזיהום החמור. בדיווח נמסר כי חיי שתיהן ניצלו כשטופלו במחלקות טיפול נמרץ.

צוות של לשכת הבריאות בחיפה קיים מיד כאשר נודעו הפרטים ביקורת ב"אלישע" וצוותים מקצועיים נוספים פעלו למניעת זיהומים ואבטחת בטיחות המטופלים.

פרופסור בנימין דרנגר, יו"ר איגוד הרופאים המרדימים אמר בהקשר לאירוע בחיפה כי "פרופופול מהווה מצע מעולה לגידול חיידקים ולכן שש שעות לאחר השימוש באמפולה חייבים לזרוק אותה. האמפולה היא חד - פעמית כאשר הבקבוק הגדול יותר הוא עם ראש גומי. בחדרי ניתוח אין משתמשים בבקבוקים הגדולים אלא באופן חד פעמי - כדי למנוע שימוש חוזר. גם ההוראות לגבי השימוש בתכשיר הזה אומרות שיש לזרוק את הבקבוק לאחר שימוש יחיד מאחר שאין שום הגנה מפני צמיחה של חיידקים. באמפולה הגדולה נעשה שימוש בטפטוף מתמשך ובעיקר במחלקות טיפול נמרץ. עם זאת, הפרקטיקה הנהוגה היא להשתמש באותה אמפולה אבל בפרק זמן קצר ביותר ובתנאי שמשתמשים במזרקים שונים לשאיבת החומר עוד לפני שמתחילים לטפל בחולה הראשון".
מנהל "אלישע" ד"ר גיורא וינטרשטיין מסר בתגובתו לאתר כי הפעולה נעשתה על פי הנהלים כמקובל בבתי חולים שונים.

נושאים קשורים:  חדשות,  פרופופול,  הרדמה,  בית החולים אלישע,  IVF,  פרופ' בנימין דרגנר,  גיורא וינטרשטיין
תגובות
ישראל
07.01.2015, 14:00

הגיע הזמן שמשרד הבריאות יתעורר ויסגור את המקום ויעביר את החולים לאסותא.
לא מזמן היה אירוע של פגיעה בחסרי ישע. מה עוד צריך לקרות?