חדשות

ה-FDA אישר בדיקת דם שתסייע בחיזוי הסיכון להופעת מחלות לב כליליות

הבדיקה החדשה שאושרה מודדת בדם את ערכי Lp-PLA2 - ביומרקר לדלקות וסקולריות, הקשורות להצטברות פלאק בעורקים

ה-FDA הודיע כי אישר בדיקת דם שתסייע בחיזוי הסיכון למחלות לב כליליות. על פי ההודעה, הבדיקה נמצאה יעילה ביותר בקרב נשים ובמיוחד בקרב נשים שחורות, והיא יכולה לסייע לגורמי הרפואה בזיהוי חולים פוטנציאליים עוד לפני שהם חווים אירוע מחלת לב כלילית, כגון התקף לב. ה-FDA צופה, שבדיקה זו תוביל לשיפור בטיפול מניעתי ולהפחתה בשיעורי התמותה והתחלואה אצל חולים אלה.

על פי נתוני ה-CDC בארה"ב, מחלות לב הינן גורם המוות העיקרי בבני אדם מרוב הקבוצות האתניות בארה"ב, לרבות שחורים, היספנים ולבנים. כ-66% מהנשים וכמחצית מהגברים אשר מתים מאירוע לבבי לא מראים תסמינים מוקדמים.

בדיקת ה-PLAC ל-Lp-PLA2 מודדת את הפעילות של ערכי ה-Lp-PLA2י (lipoprotein-associated phospholipase A2) בדמו של החולה. Lp-PLA2 הוא ביומרקר לדלקות וסקולריות, מצב המשוייך להצטברות של פלאק בעורקים. במשך הזמן, הצטברות זו עלולה להוביל להיצרות של העורקים ולמחלת לב כלילית.

חולים שתוצאות הבדיקה שלהם מראות ערכי Lp-PLA2 הגדולים מ-225 ננומול/דקה/מ"ל נמצאים בסיכון מוגבר לאירוע לבבי ואילו חולים עם ערכים נמוכים מרמה זו נמצאים בסיכון מוקטן.

במחקר שצוטט ע"י ה-FDA נבדקו 4,598 משתתפים בין הגילאים 45 ל-92 שנים, ללא היסטוריה של מחלות לב. 41.7% מהמשתתפים היו גברים ו-58.3% היו נשים. החוקרים עקבו אחר המשתתפים למשך 5.3 שנים בממוצע. תוצאות המחקר הראו, שנבדקים עם ערכים גדולים מ-225 ננמול/דקה/מ"ל היו בעלי סיכון של 7% לחוות אירוע לבבי, בעוד שנבדקים עם ערכים פחותים מרמה זו, היו בעלי סיכון של 3.3% בלבד לחוות אירוע לבבי.

ערכה: ד"ר שירי אלפרט

נושאים קשורים:  חדשות,  PLAC,  פלאק,  ביומרקר,  בדיקה,  מחלת לב כלילית,  התקף לב,  FDA,  Lp-PLA2
תגובות