החייאה

האם אפינפרין בזמן החייאה בדום לב קשור בתוצאות גרועות יותר?

לפי מחקר צרפתי, חולים שטופלו באפירנפרין בזמן החייאה לאחר דום לב היו בסבירות נמוכה יותר לשרוד עם תוצאות נוירולוגיות טובות

09.12.2014, 10:00

אף כי אפינפרין הוא מרכיב חשוב בהחייאה של חולים עם דום לב לצורך החזרה של הזרימה הספונטנית, הדעות חלוקות באשר להשפעה של תרופה זו על ההחלמה בשלב שלאחר ההחייאה.

מטרת המחקר היתה לבחון את הקשר בין שימוש באפינפרין לפני הגעה לבית החולים, בחולים שעברו דום לב מחוץ לבית החולים, לבין התוצאה התפקודית בחולים שאצלם היתה חזרה של זרימה ספונטנית.

במחקר נכללו מעל 1,500 חולים שעברו דום לב מחוץ לבית החולים, שהיתה אצלם חזרה של הזרימה הספונטנית, ושהגיעו לאחר מכן למרכז דום לבבי גדול בפאריס, בין השנים 2000-2012.

73% מהחולים במחקר קיבלו אפינפרין. אלו שקיבלו אפינפרין היו מבוגרים יותר, היתה להם החייאה ממושכת יותר, דום הלב התרחש בסבירות גבוהה יותר ללא עדים והיתה להם סבירות גבוהה יותר למקצב שאינו מאפשר מתן שוק חשמלי.

לחולים שקיבלו אפינפרין בזמן ההחיאה היתה סבירות נמוכה יותר לתוצאות נוירולוגיות טובות: 17% לעומת 63% אצל אלו שלא קיבלו אפינפרין (p<0.001). הקשר נשמר ללא השפעה של משך ההחייאה או להתערבויות שהתבצעו בבית החולים.

החוקרים מצאו קשר תלוי מינון: ככל שמינון האפינרפין שניתן היה גבוה יותר, כך התוצאות היו גרועות יותר. מתן מאוחר של אפינפרין היה קשור בתוצאות גרועות יותר.

החוקרים מכירים בכך שיהיו שיבקרו את הממצאים, בטענה שהצורך באפינפרין למעשה מהווה מרקר לחומרת מצבו של החולה, ואינו פקטור חיזוי בלתי-תלוי לתוצאות. ואולם, הם מציינים שהכלים המתודולוגיים שבהם הם השתמשו הסירו כל אפשרות להטיה בתוצאות שאליהן הם הגיעו.

החוקרים מסכמים, שעל סמך מחקר העוקבה רחב ההיקף שביצעו, שימוש באפינרפין בזמן החיאה בדום לב קשור בסיכויי הישרדות נמוכים יותר ובתוצאות גרועות יותר. לדבריהם, מחקרים דרושים כדי לקבוע מתי יש להשתמש באפינרפין.

ערכה: ד"ר שירי אלפרט

מקור:
Dumas F, Bougouin W, Geri G, et al. Is Epinephrine During Cardiac Arrest Associated With Worse Outcomes in Resuscitated Patients? J Am Coll Cardiol. 2014;64(22):2360-2367.

נושאים קשורים:  החייאה,  טיפול נמרץ,  דום לב,  אדרנלין,  אפינפרין,  צרפת,  מחקרים
תגובות