חדשות

דו"ח חדש של ה-OECD: אחד מ-4 ילדים בישראל סובל מעודף משקל

מגמת העלייה נרשמת גם ברחבי העולם המערבי; לפי הדו"ח, המשבר הכלכלי של השנים האחרונות אחראי לכך שאנשים אוכלים באופן בריא פחות

נתונים חדשים ועדכניים על ממדיה של תופעת עודף המשקל בקרב ילדים ובני נוער בישראל: על-פי דו"ח שפרסם אתמול (יום ד') ארגון ה-OECDי, 1 מכל 4 בנים בגילים 17-5 בישראל סובל מעודף משקל. זאת, לעומת ממוצע של 1 מכל חמישה בנים בקרב המדינות החברות בארגון.

מחברי הדו"ח מדגישים, כי תופעת עודף המשקל והשמנת-היתר (obesity) במדינות הארגון החריפה בשנים האחרונות, אם כי קצב העלייה במשקל ובשיעור השמנים הואט. "עד 1980, פחות מאחד מכל עשרה אנשים במדינות ה-OECD סבל משמנות יתר. בעשורים שלאחר מכן, השיעורים הוכפלו או שולשו - והם ממשיכים לגדול", נכתב בדו"ח החדש. יותר ממחצית האוכלוסייה המבוגרת במדינות ה-OECD סובלת מעודף משקל ו-18% סובלת מהשמנת יתר.

ארה"ב היא המדינה שבה התופעה היא החמורה ביותר באוכלוסייה הבוגרת. 35% מהמבוגרים בה סובלים מהשמנת יתר. מקסיקו נמצאת מיד אחריה עם 32%. בישראל 16% מהמבוגרים סובלים מהשמנת יתר.

בקרב ילדים ונוער בגילים 17-5 שיעור הסובלים ממשקל יתר במדינות ה-OECD הוא 21% אצל הבנות ו-23% אצל בנים. אולם בישראל השיעור הזה הוא 24% בקרב בנים ו-20% בקרב בנות. בארה"ב ובבריטניה חלה ירידה קלה מאוד בשיעור הילדים עם עודף משקל בהשוואה לנתונים קודמים.

מחברי הדו"ח טוענים, כי המשבר הכלכלי שפקד את מדינות אירופה וגם מדינות אחרות, היה אחת הסיבות העיקריות להחרפת בעיות שמנות היתר במדינות העשירות. ההסבר: יותר אנשים עברו לאכול מאכלים זולים ופחות מזינים. כן מסתמנת ירידה בפעילות הספורטיבית בקרב מי שאיבדו את מקום עבודתם, שגם היא תרמה לעלייה בשיעורי הסובלים מעודף משקל בחלק מהמדינות.

תופעת השמנת היתר נפוצה יותר בקרב אנשים בעלי השכלה ורמה סוציו-אקונומית נמוכה יותר, והפער גדול במיוחד אצל נשים. השינויים בהרגלי הצריכה באו לידי ביטוי במיוחד ביוון, באירלנד, באיטליה ובספרד, שבהן גם חלה ירידה בצריכת פירות וירקות.

מחברי הדו"ח ציינו, כי מתרחבת המגמה שלפיה מדינות מאמצות מדיניות למאבק בהשמנת-יתר. בדו"ח מצוינת לטובה בעניין הזה מקסיקו, שבה נבנתה בשנה שעברה תוכנית להגברת המודעות לבעיית עודף המשקל וגם הונהגה רגולציה על מזון מסוים.

הארגון קרא למדינות החברות להגביר את מאמציהן ללחום בתופעה: "המשבר הכלכלי אולי תרם להמשך העלייה בהשמנת היתר, אבל רוב הממשלות צריכות לעשות יותר כדי לעצור את העלייה הזאת", התבטא האחראי על נושאי הבריאות ב-OECD, מישל קשיני.

נושאים קשורים:  חדשות,  תזונה,  ישראל,  השמנת יתר,  משקל עודף,  OECD
תגובות
מינה גורביץ
03.06.2014, 23:53

מתי יתעוררו במשרד הבריאות ויבינו שרק תכנית התערבות במסגרת טיפות חלב שמתחילה בגיל 0-3 שנים (עדיף במהלך ההיריון) תיתן תוצאות שימנעו את ההחמרה של "המגיפה".
מינה גורביץ