חדשות

כ-40% מהרופאים בארה"ב סובלים משחיקה מקצועית

מסקר שנערך בקרב כ-7,000 רופאים עולה כי שיעור הרופאים הסובלים משחיקה גבוה משיעור השחיקה במקצועות אחרים. למצב הזה השלכות שליליות על היחסים של רופאים עם מטופליהם

כמעט מחצית מהרופאים בארה"ב סובלים ממה שמכונה "שחיקה מקצועית". כך עלה מסקר ארצי שעליו מדווח כתב העת Archive of Internal Medicine. הסקר הקיף מדגם של קרוב ל-7,300 רופאים שמילאו שאלונים במהלך השנה שעברה. ככל הידוע זה מחקר ראשון מסוגו בקרב בעלי מקצועות בתחום הרפואה.

כ-40% מהרופאים שהשתתפו בסקר מסרו כי הם חשים "תשושים רגשית", ולעתים קרובות מפגינים בשל כך רמה גבוהה מדי של ציניות ביחסם למטופליהם. עורכי הסקר, ובראשם טאיט שנפלט (Tait Shanafelt ) מ"מאיו קליניק" ברוצ'סטר, מדינת מינסוטה, מסרו כי לשיעור גבוה של שחיקה בקרב רופאים השלכות מרחיקות לכת לא רק מבחינת הרופאים עצמם, אלא גם עבור המטופלים שלהם. סקרים קודמים הראו כי רופאים שחוקים הם גם בעלי נטייה גדולה יותר לניסיונות התאבדות והם גם נוטים יותר לבצע טעויות רפואיות בהשוואה לעמיתיהם שאינם שחוקים.

שחיקה מקצועית של רופאים (אילוסטרציה)

שחיקה מקצועית של רופאים (אילוסטרציה)

38% מהרופאים דיווחו על "עייפות מנטלית גבוהה" המתבטאת באבדן ההתלהבות והחשק לעבוד במקצוע או במשרה שהם ממלאים. 30% דיווחו על רמות גבוהות של דה-פרסונליזציה, וזו מתורגמת לדרך שבה הם רואים את מטופליהם. בעיניהם הם יותר חפצים ופחות בני-אנוש. 46% ממשתתפי הסקר דיווחו על לפחות אחד משני התסמינים.

עוד נמסר כי סימפטומי שחיקה אלו היו נפוצים במיוחד בקרב רופאים העוסקים ברפואה דחופה ומועסקים בחדרי מיון וגם בקרב רופאי משפחה. לעומת זאת רופאי עור ומומחים בתחומי רפואה מונעת היו פחות מושפעים משחיקה.

עורכי הסקר השוו נתונים אלו לנתונם של בעלי מקצועות אחרים שאינם בתחומי הרפואה (שנבחרו אקראית). המדגם שלהם כלל כ-3,400 איש. בקרב בעלי מקצועות אחרים שיעור השחיקה היה 28% (לעומת 38% בקרב רופאים). הסיבה לשחיקה אינה ברורה. אחת ההערכות היא שהדבר נובע מעומסים גדולים מדי. סיבה אפשרית אחרת היא עיסוק בכמויות גדולות של ניירת וטפסים ואבדן האוטונומיה המקצועית.

עורכי המחקר העירו כי רק 25% מהרופאים שאליהם פנו אכן השיבו לשאלונים שנשלחו אליהם.
ד"ר ג'יימס רייט, המנתח הראשי בבית החולים לילדים בטורונטו (The Hospital for Sick Children) הגיב על הממצאים: "הסקר קידם אותנו בהבנת התופעה, במיוחד משום שהשווה את המצב לבעלי מקצוע אחרים באוכלוסייה. ברור שכאשר רופאים מתחילים להישחק, יש לכך השפעה על הטיפול ועל היחסים שלהם עם האנשים הנמצאים למעשה באחריותם. יש למצב השחיקה גם השפעה על היחסים של רופאים עם בעלי מקצועות אחרים בתחום הבריאות" .

נושאים קשורים:  חדשות,  שחיקת רופאים,  שחיקה
תגובות