חדשות

רואים שחורות? צפוי מחסור עולמי משמעותי ברופאי עיניים

כך מדווח כתב העת הבריטי לרפואת עיניים, על בסיס נתונים שנאספו מ-213 איגודים של רופאי עיניים ב-193 מדינות; קצב גידול קהילת רופאי העיניים אינו מדביק את קצב העלייה באוכלוסייה המזדקנת

אתר האינטרנט של כתב העת BJOי(British Journal of Ophthalmology) מדווח כי צפוי מחסור עולמי משמעותי ברופאי עיניים. כיום ישנם מעל 200 אלף רופאי עיניים פעילים ברחבי העולם, וכבר עתה מספר זה אינו מדביק את הדרישה ההולכת וגדלה למומחים בתחום. זאת בשל הזדקנות האוכלוסייה וצורכיהן של המדינות המתפתחות.

מחברי הדיווח ביססו את נתוניהם על תוצאות סקר שערכה המועצה הבינלאומית לאופתלמולוגיה. המועצה שיגרה שאלונים ל-213 איגודים של רופאי עיניים ב-193 מדינות. הנתונים שהצטברו הציגו את מספר רופאי העיניים שעובדים כיום בכל מדינה, ואת קצב הגידול בכוח האדם בתחום רפואי זה.

שיעור רופאי העיניים גדול פי למעלה משמונה במדינות המפותחות (אילוסטרציה)

שיעור רופאי העיניים גדול פי למעלה משמונה במדינות המפותחות (אילוסטרציה)

מהנתונים שהגיעו מ-192 מדינות, עולה כי מספר רופאי העיניים בעולם בשנת 2010 עמד על כ-205 אלף, כאשר מחציתם היו בסין, ארה"ב, רוסיה, יפן, ברזיל והודו. בסין למשל נמצאו 28 אלף רופאי עיניים פעילים.

על-פי הסקר, היחס הממוצע בין רופאי העיניים לאוכלוסייה נע בין תשעה רופאים לכל מיליון איש במדינות הנחשלות ביותר, ומגיע עד 79 רופאי עיניים לכל מיליון נפש במדינות המפותחות. כלומר, שיעור רופאי העיניים גדול פי למעלה משמונה במדינות המפותחות שבהן אוכלוסייה בעלת הכנסה גבוהה.

היחס הנמוך ביותר נמצא במדינות תת-הסהרה – 2.7 רופאים לכל מיליון נפש, ואילו במדינות שהיו בעבר תחת שלטון קומוניסטי, נרשם השיעור הגבוה ביותר של 83.8 רופאי עיניים לכל מיליון איש – כלומר גדול כמעט פי 30.

מחברי הדיווח מציינים כי קצב גידול האוכלוסייה המזדקנת בעולם (גיל 60 ומעלה) מהיר יותר מקצב גידול קהילת רופאי העיניים שיידרשו לטפל בהם.

ההודעה של ה-BJO.

נושאים קשורים:  חדשות,  הזדקנות,  עיניים,  הזדקנות האוכלוסייה,  רפואת קהילה,  רפואת עיניים
תגובות