חדשות

דו"ח: "המדינה תרמה לכל הליקויים בשירותי הבריאות הציבוריים"

דו"ח מרכז טאוב שהוגש לראש הממשלה, מחזק את טענות הר"י, לגבי המחסור במשאבים ובכוח אדם במערכת הבריאות ומצביע על הגורם האשם

"שירותי הבריאות בישראל לוקים בבעיות מבניות והמדינה היא שתרמה לליקויים הללו". כך נכתב בדו"ח השנתי של מרכז טאוב לחקר מדיניות חברתית בישראל שהוגש אמש (יום ג') לראש הממשלה, שר האוצר וסגן שר הבריאות. את הדו"ח, שנכתב על רקע מאבק הרופאים, הכין פרופסור דב צ'רניחובסקי, ראש התוכנית למדיניות בריאות וחבר המחלקה לניהול מערכות בריאות באוניברסיטת בן-גוריון בנגב.

הדו"ח בנושאי הבריאות מתפרש על פני 48 עמודים ומצביע בבירור על כל מה שהרופאים טוענים שיש לתקן נוכח סכנת הקריסה של מערכת הבריאות: חוסר משאבים, היעדר נגישות למערכת הציבורית והצורך לתת מענה לגידול בביקושים לשירותי בריאות בשנים האחרונות. כמו כן, מצביע הדו"ח על ירידה בקצב הגידול של כוח האדם הרפואי, בעוד שהאוכלוסיה גדלה. "התוצאה היא גידול לא מבוקר בביקוש ובהיצע של שירותים במערכת הרפואה הפרטית, המסופקים על-ידי כוח אדם שעובד רובו ככולו במגזר הציבורי, תוך שימוש בתשתיות שמעמיד לרשותו המגזר הפרטי. נחיצותן של חלק ניכר מאלו מוטלת בספק", נכתב בדו"ח.

הדו"ח מפנה אצבע מאשימה למדינה, "שתרמה להחמרת המצב. המדינה צמצמה את חלקה במערכת הציבורית והפנתה משאבי הביטוחים הפרטיים שהומרו למימון הביקושים במגזר הפרטי. המערכת הציבורית איבדה את יעילותה".

פרופסור צ'רניחובסקי מציין עוד כי יש אינפלציה במחירי השירותים הרפואיים וכי גדל הפער בין המרכז לפריפריה, בכל הקשור באיכות השירות הרפואי, מספר המיטות והמרחק למרכז הרפואי. "הפגיעה בבריאות הציבור מתחילה תמיד בחוליות החלשות של החברה".

עוד נכתב בדו"ח, כי "השביתה חשפה את המשבר המבני במערכת שירותי הרפואה שעומדת על פרשת דרכים. ישראל יכולה לחזור לחיק המדינות שבהן מערכות רפואיות מפותחות, או להשלים את תהליך האמריקניזציה, שארה"ב עצמה מנסה עתה להימלט ממנו".

הדו"ח מדגיש בין השאר כי בניגוד למקובל בשירותי הרפואה בקהילה, לתושבי ישראל אין חופש לבחירת הרופא שיטפל בו במוסד אשפוז ציבורי (למעט שר"פ).

עוד עולה מהנתונים שהעלייה בהוצאה הפרטית על שירותי רפואה דחקה 3,500 בתי אב בישראל לאזור קו העוני. התמיכה הממשלתית במערכת הבריאות ירדה מ-67% מסך מימון המערכת ל-59%, בין השנים 1998 ל-2010.

לדו"ח המלא (pdf)

נושאים קשורים:  חדשות,  אוניברסיטת בן גוריון,  מרכז טאוב לחקר מדיניות חברתית בישראל,  פרופסור דב צ'רניחובסקי,  מרכז טאוב,  דב צ'רניחובסקי,  ניהול מערכות בריאות
תגובות