חדשות

ניתוח אורתופדי חדשני באמצעות שני רובוטים מסייעים התבצע ב"הדסה"

המרכז הרפואי "הדסה" הודיע, כי ביצע ניתוח זעיר-פולשני ראשון מסוגו בעזרת רובוט "זיגו" המאפשר הדמיה בזמן אמת ורובוט "רנסנס" המסייע למנתח בניתוח זעיר-פולשני; הניתוח בוצע במטופל שסבל משישה שברים בעמוד השדרה כתוצאה מתאונת עבודה

ניתוח אורתופדי באמצעות שני רובוטים ב"הדסה" (צילום: "הדסה")

המרכז הרפואי "הדסה" עין כרם הודיע הבוקר (ב'), כי בוצע בו ניתוח אורתופדי זעיר-פולשני בעזרת טכנולוגיה ששילבה פעולות של שני רובוטים בו-בזמן. בית החולים מסר, שככל הידוע לו, מדובר בהליך שבוצע בדרך זאת לראשונה בעולם.

פרופ' אירי ליברגל, מנהל מערך האורתופדיה ב"הדסה", מסר: "הניתוח נועד לקבע שבר בעמוד השדרה בגבר בן 42, שנפצע קשה במהלך עבודתו כאשר מסגרת ברזל קרסה עליו וגרמה לששה שברים בעמוד השדרה.

ניתוח אורתופדי באמצעות שני רובוטים ב"הדסה" (צילום: "הדסה")

ניתוח אורתופדי באמצעות שני רובוטים ב"הדסה" (צילום: "הדסה")

"בחדר הניתוח ההיברידי שלנו פועלים שני רובוטים. החדיש ביותר ביניהם הוא 'זיגו', מאפשר פעולות הדמיה תלת ממדית תוך כדי הניתוח – פעולה חדשנית בחדרי ניתוח. בטכנולוגיה זאת מבצעים צילומים והדמיות אונליין. שינוי במיקומו באופן רובוטי מאפשר למנתח לדעת בכל רגע נתון מהו מצב האיבר שאותו הוא מנתח ואז אין צורך להסתמך על תוצאות צילומי רנטגן או CT שנערכו לפני שהמטופל נכנס לחדר הניתוח".

הצוות המנתח, בראשותו של ד"ר ג'וש שרודר, מנתח בכיר ביחידה לניתוחי גב ב"הדסה" ובהשתתפותו של ד"ר אמל חורי, שילב את עבודת הרובוט הזה יחד עם פעולתו של הרובוט הישראלי "רנסנס", הפועל ב"הדסה", ומכוון את המנתח בביצוע ניתוחים זעיר פולשניים.

שני הרובוטים תיקשרו זה עם זה: הוותיק, קטן יותר בגודלו, המצאה ישראלית (חברת מזור), קיבל מידע בזמן אמת מהרובוט האחר (תוצרת סימנס), כך שהתאפשר מיקוד של העבודה הניתוחית הזהירה והעדינה בחוליות הגב. במהלך הניתוח הוכנסו 11 ברגים לחוליות עמוד השדרה של המנותח. הרובוטים כיוונו את המנתחים בדיוק רב למיקום הנכון.

בית החולים מסר, כי המנותח, שגם סובל משבר ברגל ימין, יצטרך לעבור טיפול נוסף כדי לאפשר לו ללכת וגם לעבור תקופת שיקום.

נושאים קשורים:  חדשות,  המרכז הרפואי "הדסה",  רובוט,  "זיגו",  "רנסנס",  ניתוח
תגובות