• יו"ר החברה: פרופ' רן בליצר
  • משנה ליו"ר החברה: מלי קושא
  • גזברית: ד״ר לילך צולר
  • מזכיר: ד״ר מוטי חיימי
הודעה לעיתונות

עברת ניתוח לקיצור קיבה ומתכננת להיכנס להריון? יש סיכונים, כדאי להתייעץ עם רופא

'המכון לאיכות ברפואה' של הר"י יוצא בנייר עמדה, המתייחס לקשר שבין ניתוחי קיצור הקיבה הפופולאריים להיריון

ניירות עמדה (אילוסטרציה)

כ 70% מהניתוחים הבריאטרים להפחתת משקל המתבצעים בארץ, הם של נשים, כאשר אחוז גבוה מהמנותחות נמצא בגיל הפריון. הנתון הסטטיסטי הזה מעורר סימני שאלה בקרב הרופאים לגבי השפעת הניתוחים הללו על המהלך התקין של ההריון והתקופה הבתר הריונית (6 שבועות לאחר הלידה).

'המכון לאיכות ברפואה' של 'ההסתדרות הרפואית בישראל' (הר"י), שאמון בארץ על ניירות עמדה מקצועיים וקביעת מדיניות רפואית, ריכז נציגי איגודים שונים, כדי לחבר נייר עמדה מסודר לקביעת המדיניות הרפואית ביחס לקשר שבין ניתוחי הקטנת נפח הקיבה וניתוחי מעקפי הקיבה להריון ולטיפולים הורמונליים הקשורים להריון ואמצעים למניעת הריון.

בניסוח נייר העמדה, שהוא ראשון בארץ בנושא, השתתפו נציגי הפורום הישראלי לרוקחות קלינית, האיגוד הישראלי למיילדות וגינקולוגיה, החברה הישראלית לחקר וטיפול בהשמנת יתר, החוג לתזונה קלינית, החוג לכירורגיה בריאטרית והחברה לרפואת האם והעובר.

ד"ר דרור דיקר מהחברה הישראלית לחקר וטיפול בהשמנת יתר, שהיה בין מחברי נייר העמדה מסביר: "ניתוחים בריאטריים בנשים עם תחלואה נלווית כסוכרת או מחלות מטבוליות נוספות, עשויים להביא לשיפור ניכר בתחלואה זו, ובכך לקדם את בריאות ההיריון, אולם מאידך, ההגבלה בתזונה האימהית לאחר ניתוחים אלו וחוסר יישום ההמלצות התזונתיות, עלולים להביא לחסרים העלולים להשפיע על בריאות הולד".

"השמנת יתר חולנית עשויה להפחית את הפוריות בנשים", מסביר ד"ר נאסר סקרן, מנהל המרכז הבריאטרי, מרכז רפואי העמק ויושב ראש החוג לכירורגיה בריאטרית בישראל.

"ירידה במשקל עשויה לשפר דרמטית את הביוץ, ואת הסיכוי להרות, ואף את תוצאות ההיריון. בנוסף, הירידה במשקל, משפרת את המחלות הנלוות להשמנה, כגון: סוכרת, יתר לחץ דם, שומנים בשינה ודום נשימה בשינה. התופעה העיקרית שממנה אנחנו חוששים היא הנטייה לקרישיות יתר, התופעה אינה שכיחה אבל עלולה להיות מסוכנת".

בין ההמלצות בנייר העמדה החדש:

  • השמנת יתר כרוכה בסיכון מוגבר לאשה בעת הריון, ולכן יש לבצע את הניתוחים הבריאטרים כהכנה להריון, לנשים הסובלות מהשמנת יתר.
  • מומלץ לאשה, המעוניינת להיכנס להריון, להמתין שנה לכל הפחות, אחרי הניתוח הבריאטרי - ועד הכניסה להריון, וזאת כדי למנוע תופעות כמו: האטה בגדילת העובר ברחם, מומים בעובר ולידה מוקדמת. יחד עם זאת, ניתן לשקול קיצור מרווח הזמן, בהתאם לסוג הניתוח ולגיל המטופלת, לאחר ייעוץ פרטני ושיקול דעת הרופאים המטפלים.
  • באשה שהרתה במרווח זמן שקצר משנה, יש להגדיר את ההריון בסיכון מוגבר, הדורש מעקב רפואי מתאים, עם דגש על חסרים תזונתיים וייעוץ דיאטני צמוד לאורך כל תקופת ההריון.
  • לאחר הניתוחים הבריאטריים, מומלץ לנשים השוקלות הריון ליטול מולטי ויטמין וכן סידן וויטמין D, וכן לבצע בדיקות דם מקיפות כדי לוודא שאין בדם חוסרים של ויטמינים ומינרלים.
  • במסגרת ניהול ההריון, אחרי ניתוח בריאטרי, יש לתכנן כבר בתחילת ההריון עליה אופטימאלית במשקל, על ידי ייעוץ דיאטני ורופא נשים.
  • יש להדריך כל מטופלת, ובעיקר מטופלות בגיל ההתבגרות, על שימוש באמצעים למניעת הריון, וכן על הבעייתיות העלולה להתרחש לאחר הניתוח.

בניתוחי מעקף, מומלץ להימנע מטיפול פומי בגלולות ולהעדיף טיפולים עוקפי מערכת העיכול, כגון: התקן תוך רחמי, טבעת וגינאלית, מדבקות עוריות וזריקת פרוגסטרון תת עורי.

פרופ. ראובן צימליכמן, יו"ר המכון לאיכות ברפואה בהר"י מסביר: "נייר העמדה גובש על רקע הגידול בניתוחים הבריאטריים בישראל מסיבות רפואיות ואסתטיות. עד היום, לא הייתה מדיניות רפואית ברורה בעניין הקשר שבין הניתוחים הבריאטרים להריון. לאחר סקירת הספרות הבינלאומית המקצועית בתחום, ובהתייעץ עם כל האיגודים הרפואיים הרלוונטיים, תעמוד מעתה לנגד עיני הרופאים מדיניות ברורה בתחום".

על נייר העמדה חתומים:
ד"ר כרמיל עזרן, הפורום הישראלי לרוקחות קלינית, ד"ר דורית בליקשטיין, פרופ' קובי בר, האיגוד הישראלי למיילדות וגניקולוגיה, ד"ר דרור דיקר, החברה הישראלית לחקר וטיפול בהשמנת יתר, ד"ר עירית חרמש, החוג לתזונה קלינית, ד"ר שלומי כהן, ד"ר אהרון לובצקי, ד"ר הדר ספיבק וד"ר נאסר סקרן מהחוג לכירורגיה בריאטרית ופרופ' אייל שיינר מהחברה לרפואת האם והעובר.

לנייר העמדה המלא, לחץ/י כאן

נושאים קשורים:  הודעה לעיתונות,  מידע לציבור
תגובות