"הביורוקרטיה במערכת הבריאות בישראל היא על גבול דת. היא בנויה על פערי אינפורמציה ועל 'דיסטנס' בין המטופל, המטפל והמבטח. אנחנו רוצים לנתץ את החומות הללו. לא יקרה שום דבר עם יונהג טופס 17 דיגיטלי והמטופל לא יהיה השליח ומנהל החשבונות של עצמו"; כך אמר מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, בכנס האגודה לזכויות החולה, שהתקיים ביום חמישי האחרון.

בר סימן טוב הוסיף, כי מערכת הבריאות "מתמודדת איכשהו (עם המצב) באמצעות נס רפואי: מצד אחד מכירים במצוינות שלה, מנגד מכירים באתגרים אדירים שיש להתמודד עמם ועם אוכלוסייה המזדקנת בקצב הולך וגובר, עם תחלואה כרונית שנעשית יותר-ויותר מורכבת ועם טיפולים שנעשים יותר יקרים, כאשר המקורות הכספיים של מערכת זאת כפי שיש היום לא יספיקו לה בעתיד".

עוד אמר בר סימן טוב, כי המשרד מתמקד עתה בשלושה צירי פעולה: כיצד הופכים את המערכת לכזו שבה המטופל הוא שותף מובנה בתכנון הטיפול, יישומו ובקבלת ההחלטות, כיצד מקלים על המטופל בנושא הביורוקרטי וכיצד משפרים את תחום בריאות הנפש.

מימין: יו"ר האגודה לזכויות החולה שמוליק בן יעקב ומנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב (צילום: יח"צ)

מימין: יו"ר האגודה לזכויות החולה שמוליק בן יעקב ומנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב (צילום: יח"צ)

את דיוני הכנס, שנערך בפעם ה-9, במסגרת חודש המודעות לזכויות החולה, הוביל חתן פרס ישראל ונשיא קרן המחקרים של בית החולים "שיבא", פרופסור מרדכי שני. ביוזמת האגודה ומשרד הבריאות הוענקו בכנס שלושה פרסים בשם "מקדמי זכויות החולה":

- לאתר האינטרנט של עמותת רעות-אשל - "רעות משפחה מטפלת" - המספק מידע מעודכן לזקנים ולבני המשפחה המטפלים בהם כדי לסייע בקבלת החלטות, לחסוך בזמן ובמשאבים ולסייע במימוש זכויותיהם. האתר גם מספק מידע מקצועי מהיר בנושאי גרונטולוגיה, זקנה, עבודה סוציאלית ושיקום.

- לתכנית "מתאמות אישיות" של "מכבי שירותי בריאות", המספקת שירות מינהלי-פרואקטיבי מותאם אישית למירב החולים במחלות קשות והנגשה של זכאויות בקופה ובקהילה, תוך מעקב אחר מהלך הטיפול, הכוונה, הנגשה ומיצוי הזכויות של החולה בנושאים כמו זימון תורים לבדיקות, למכונים ולרופאים, אישורי תרופות, אישורי בדיקות דימות ואישורי התחייבויות.

- למרכז השירות והמידע של המרכז הרפואי "מאיר", שהוגדר כראשון מסוגו במערכת הבריאות בישראל. המרכז מסייע לכל פונה במתן מידע, הדרכה, הכוונה וקישור עם הגורמים הרלוונטיים בבית החולים ומחוצה לו, תוך מתן מגוון רחב של פתרונות בזמן אמת לפונים למרכז ולמטופלים המאושפזים במחלקות בית החולים.

הזוכים בפרסים נבחרו על ידי משרד הבריאות מתוך יותר מ-40 ארגונים ויחידים שהגישו מועמדותם - ובהמלצת ועדת שיפוט שבין חבריה: פרופסור שני (יו"ר), פרופסור נילי טבק, ד"ר הלה הדס, איילת גרינבאום אריזון, נטע הבלין, מלכה פרגר וזוהרה כהן.

שר הבריאות יעקב ליצמן אמר בהקשר לפרסים: "עידוד נגישות לזכויות רפואיות עושה צדק למטופלים, מקדם מודעות לצרכים ולזכויות החולים. אני רואה כערך מוסף את התגייסות האגודה לזכויות החולה בשיתוף המשרד לנושא החשוב בתקווה להמשך הבאת התחום הזה למודעות הציבור הרחב בכל דרך אפשרית".

יו"ר האגודה לזכויות החולה, שמוליק בן-יעקב, אמר בכנס: "אנחנו גאים לראות פעילות ענפה העוסקת במימוש זכויות החולים. אנו מקווים לראות עוד פעילויות שכאלו במהלך השנה הקרובה לצד מודעות גבוהה יותר בקרב ציבור החולים לפעילות הרבה ולאפשרויות העומדות לפניהם, ומבטיחים להמשיך ולפעול לשם כך".

פרופ' רן בליצר, מנהל מכון כללית למחקר ומנהל מחלקת מדיניות הבריאות בקופה, אמר בכנס: "אנו עוברים לעידן חדש שבו החלטות רבות יותר ויותר, גם ברפואה, יתבצעו לא באופן אינטואיטיבי אלא בעזרת תמיכה של בינה מלאכותית. כבר כיום כללית מבצעת ניבוי מבוסס מידע רפואי גדול (ביג דאטה) כדי לאפשר טיפול מונע מוקדם וממוקד למניעת מחלות כרוניות".

"בשנתיים הקרובות", מסר, "נראה כלים טכנולוגיים מתקדמים שיאפשרו שיפור מתמיד באיכות ובדיוק הטיפול, במניעת טעויות של רופאים וצוות רפואי - ומעורבות גדלה והולכת של המטופל בהחלטות הטיפוליות. ישראל יכולה וצריכה לעמוד בחזית הטכנולוגיה הזאת בשילוב בין הקופות, בתי החולים ויזמות ההיי-טק הישראלית".