• יו"ר החברה: פרופ' רן בליצר
  • משנה ליו"ר החברה: מלי קושא
  • גזברית: ד״ר לילך צולר
  • מזכיר: ד״ר מוטי חיימי
חדשות

סקר: רבע מהחולים התלוננו על יחס אישי בלתי מספיק מרופאים בבתי"ח

עם זאת, שביעות הרצון הכללית של מאושפזים עמדה על 81%; את הסקר ערך משרד הבריאות, והוא הוצג בכנס החברה לאיכות ברפואה

סקר שערך משרד הבריאות בחודשים מאי-יולי השנה, בקרב כ-500 מטופלים בעת שחרורם מבתי חולים שונים בארץ מצא כי שביעות הרצון הכללית מהרופאים עומדת על 81% ומצוות המחלקה על 80%. תוצאות הסקר הוצגו בשבוע שעבר בכנס השנתי ה-22 של החברה הישראלית לאיכות ברפואה.

למרות זאת, 23% מהנשאלים דיווחו כי הרגישו שלא קיבלו יחס אישי מספיק מהרופאים – במיוחד במחלקות הפנימיות בבתי חולים בדרום הארץ. 19% דיווחו לסוקרים כי חשו שהיו צריכים להתאמץ כדי לקבל מענה לשאלות שהציגו בעת הטיפול וכ-30% אמרו כי ההסברים שקיבלו לא היו ביוזמת הצוות המטפל. 20% דיווחו שחשו כי אין תיאום בין אנשי הצוות לאורך הטיפול בהם. רק 77% ידעו מה יהיה השלב הבא בטיפול בהם.

כשליש מהחולים אמרו לסוקרים, כי לא שיתפו אותם די באפשרויות הטיפול העומדות בפניהם. 9% אושפזו במסדרונות במהלך שהותם במחלקה פנימית, וכמעט 20% לא נגעו באוכל שניתן להם ובסך הכול 48% לא היו מרוצים ממנו. 27% התלוננו שצוותי המחלקות לא שמרו על שקט בלילה.

שקלול כלל הממצאים מהסקר הצביע כי שיעור שביעות הרצון של החולים עומדת על 77% – אם כי שיעור שביעות הרצון של המטופלים מהאחיות במחלקות היה כ-83%. מתהליך השחרור היו מרוצים 79% מכלל משתתפי הסקר, מהתנאים הפיזיים במחלקות 76% מהמידע וההסברים שקיבלו 75% . לגבי הניקיון בחדרי האשפוז ובשירותים שיעור שביעות הרצון הסתכם ב-89% מכלל הנשאלים.

את הציונים הנמוכים ביותר בסקר קיבלו בתי החולים הבאים: יוספטל באילת, סורוקה בבאר שבע וברזילי באשקלון - 74%; בתי החולים בשרון (מאיר, הלל יפה) 77% ובשאר - 78%.

עוד מצא הסקר כי:

- 74% מהמטופלים שאושפזו במחלקות הפנימיות היו שבעי רצון מהטיפול והיחס - לעומת 78% שהיו שבעי רצון מקרב אלו שטופלו במחלקות הכירורגיות. שאר המחלקות נכללו בסקר כמקשה אחת – והציון שהושג בהן: 84% .

- מקרב 9% מכלל אלו שאושפזו במסדרון במהלך שהותם בבית החולים (60% מ-"מאושפזי המסדרון" היו בפנימיות) - שיעור שביעות הרצון הסתכמה רק ב-65%, לעומת 78% שהביעו שביעות רצון מקרב המאושפזים בחדרים.

- 20% מכלל משתתפי הסקר סיפרו כי ההסברים בעת השחרור לא היו מובנים להם. 30% סיפרו שלא שותפו די בהצגת האפשרויות הטיפוליות הבאות בהם. רק 59% אמרו לסוקרים שהוצגו בפניהם כמה חלופות.

- החולים שהביעו את אי שביעות הרצון הגבוהה ביותר היו קשישים - 74%. 81% מהמטופלים שבחרו בעצמם את בית החולים שזו יתאשפזו היו מרוצים, לעומת 72% ממי שלא בחר.

משרד הבריאות מסר, כי הצגת הנתונים לציבור נעשית כחלק ממסקנות ועד גרמן. "על סמך הממצאים תבוצע התערבות בבתי החולים, כדי לשפר את חוויית המטופל ובמטרה לשפר את איכות השירות במערכת", הודיע המשרד.

מנכ"ל המשרד, פרופסור ארנון אפק, מסר כי בקרוב יפורסמו מדדי איכות נוספים. עם זאת הוסיף כי הסקר הצביע על הצורך שהציבור תובע כי ישותף יותר בקבלת החלטות – ושהנתונים שהצטברו משקפים את בעיית העומס הכבד המוטל כיום על המחלקות הפנימיות.

פרופסור רן בליצר, מנהל מכון המחקר של "הכללית" ויו"ר החברה הישראלית לאיכות ברפואה, הוסיף:
"האתגר הגדול העומד לפנינו הוא לשים את המטופל במרכז. מטופל מעורב הלוקח חלק בתהליך הטיפול בו גם עוקב אחרי התוצאות וכך מושגות תוצאות טיפוליות טובות יותר. הרפואה צריכה להיות הרבה יותר משתפת ולא פטרנליסטית".

באותו כנס גם הוצג סקר שנעשה בקרב רופאי משפחה ובו נמצא כי מפגש ממוצע של חולה-רופא נמשך 9 דקות, אלא שרק ב-2 דקות מהן קיים קשר-עין בין הרופא למטופל וכל שאר הזמן נאלץ הרופא להקדיש לקריאת נתונים ממחשבו. את הסקר ערך ד"ר סודי נמיר, רופא משפחה של "כללית" במרפאת יד-בנימין בשומרון, ששימש בעברו הרופא של ישובי גוש קטיף.

נושאים קשורים:  חדשות,  משרד הבריאות,  אשפוז,  מדדי איכות,  החברה הישראלית לאיכות ברפואה,  שביעות רצון מטופלים,  ועדת גרמן,  המחלקות הפנימיות
תגובות
יוסי
27.11.2014, 08:21

יחס אישי ,חם,אמפטי לא מהווה תכונה מוערכת בקרב רופאי ישראל בכלל והמנהלים הרפואים בפרט. כך אתה מייצר רופאים אולי עם ידע רב אך אפס ביחסי אנוש. מה עוד שאותו רופא ששם דגש על להיות "מנטש" נחשב לעוף מוזר...