• יו"ר החברה: פרופ' רן בליצר
  • משנה ליו"ר החברה: מלי קושא
  • גזברית: ד״ר לילך צולר
  • מזכיר: ד״ר מוטי חיימי
בריטניה

נתונים חדשים בבריטניה: זינוק במספר בדיקות ה-CT בעשור האחרון

מספר בדיקות ה-CT עלה פי 4 בעשור האחרון, ופי 5 בקרב ילדים; ועדה ממליצה לנקוט צעדים על מנת להפחית הנזק מהקרינה המייננת

25.08.2014, 09:18

בתי החולים בבריטניה ביצעו כ-5 מיליון בדיקות CT בין השנים 2012-2013, בהשוואה לכמיליון בלבד בין השנים 1996-1997; כך כולה מנתונים שפירסמה הוועדה להיבטים רפואיים של קרינה בסביבה בבריטניה. נראה, כי בשנה החולפת חלה עלייה נוספת של 13% במספר בדיקות ה-CT.

בדיקות אלה הן המקור העיקרי לקרינה מבדיקות רפואיות בבריטניה, כך שעלייה בכמות הבדיקות מדאיגה בהקשר של עלייה בחשיפה של מטופלים לקרינה מייננת. נתון מדאיג נוסף הוא, שחלה עלייה מהירה בשימוש בבדיקות CT בילדים, שהם אוכלוסייה רגישה יותר לנזקי קרינה. מספר הבדיקות בילדים עלה מ-25,000 בשנת 1993 ל-100,000 כיום.

נמצא קשר בין הקרינה הנפלטת בבדיקות CT לבין הסיכון לסרטן המוח ולוקמיה בילדים באופן תלוי מינון. לדברי יו"ר הועדה, אלכס אליוט, בבדיקת CT בטן נפלטת כמות הקרינה הגדולה ביותר. 2,000 בדיקות CT בטן יגרמו סטטיסטית למקרה אחד של סרטן.

יחד עם זאת, מדגישים בוועדה כי כאשר נעשה שימוש מתאים ובאופן בטיחותי, התועלת מבדיקות ה-CT עולה על הסיכונים.

הוועדה הציעה צעדים שונים שמטרתם להפחית את הנזקים מבדיקות CT. בין היתר, יש לשפר את הידע של הצוות המטפל בתחום ואת הדיווח שנותן הצוות למטופלים. יש להשקיע במחקר על מנת לאתר אנשים שמבחינה גנטית רגישים יותר לנזקים מקרינה מייננת. בדיקות ה-CT צריכות לספק את האיכות הטובה ביותר הנחוצה על מנת לענות על שאלה קלינית מסוימת ולא בהכרח לספק את הבדיקה המפורטת ביותר שניתן לספק באופן כללי.

ערכה: ד"ר שירי אלפרט

מקור:
Limb M. Sharp rise in CT scans prompts call for new safeguards on radiation exposure. BMJ 2014;349:g5218

נושאים קשורים:  בריטניה,  CT,  קרינה,  קרינה מייננת,  חשיפה,  הוועדה להיבטים רפואיים של קרינה בסביבה,  מחקרים
תגובות