• יו"ר החברה: פרופ' רן בליצר
  • משנה ליו"ר החברה: מלי קושא
  • גזברית: ד״ר לילך צולר
  • מזכיר: ד״ר מוטי חיימי
חדשות

בית הדין לעבודה: להעניק שעות שינה למתמחים במהלך תורנותם

"העסקת מתמחים לשעות ארוכות אינה מידתית", קבע השופט, והמליץ על 2-4 שעות שינה; ד"ר אידלמן: "בית הדין קיבל את המלצות הר"י"

פסק דין דרמטי: בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב קבע הבוקר (יום ד'), כי על שר הכלכלה לקבוע בתוך חצי שנה תקנות שיבטיחו לרופאים המתמחים הפסקות שינה בעת התורנויות שלהם, הנמשכות 26 שעות. פסק הדין המליץ לקבוע שהפסקות שינה אלו יימשכו בין שעתיים לארבע שעות. פירוש הדבר באופן מעשי: העסקת הרופאים המתמחים בתורנויות כפי שהיא נעשית כיום תיאסר בקרוב.

השופט דורי ספיבק, כשלצדו שני נציגי הציבור נעה נוריאל ורן ורד, קבע עוד בהחלטתו כי התיקון להיתר שהוציא משרד התמ"ת (שמו הקודם של משרד הכלכלה) ב-2011, המאפשר להעסיק רופאים מתמחים בבתי החולים לאורך שעות עבודה ארוכות של עד 26 שעות ברצף אינו מידתי וחורג במובהק מתחום הסבירות. זאת, בשל התעלמותו המוחלטת מזכותם של הרופאים לשינה במהלך התורנות הארוכה.

להורדת פסק הדין המלא לחצו כאן

מטעם זה, קבע עוד השופט, דינו של ההיתר הנ"ל, שניתן מכוח חוק שעות עבודה ומנוחה ועיגן פרקטיקה
שבוססה בהסכמים קיבוציים מאז שנות ה-60, להתבטל.

"לכל הציבור הבא בשערי בית-החולים עומדת הזכות לכך שהרופאים התורנים המטפלים בהם יוכלו, במידת הניתן, לישון במהלך התורנות"

בהחלטה זאת התקבלה למעשה עתירה שהגישו חמישה רופאים מתמחים וסטודנט לרפואה נגד מדינת ישראל, שירותי בריאות "כללית" וההסתדרות הרפואית.

ביטול ההיתר הושהה ל-6 חודשים, כדי לאפשר לשר הכלכלה לתקן את ההיתר הקיים ולכלול בו התייחסות לזכותם של רופאים לשעות שינה במהלך התורנות שלהם. בית הדין הדגיש, כי השר אמנם איננו חייב לקבוע הסדר ספציפי זה או אחר בסוגיה, אך המליץ לו לשקול לקבוע מינימום, לפיו כל רופא המועסק בתורנות יהיה זכאי לישון בין שעתיים לארבע שעות בכל תורנות (כפי שכבר היום מתאפשר למעשה לרובם בעת שהם מבצעים תורנויות). זאת, בכפוף למקרים חריגים שבהם לא יתאפשר הדבר.

אחת מטענות ההגנה של המדינה (כמעסיק בבתי החולים הממשלתיים) ושל שירותי בריאות כללית היתה שבאורח מעשי רוב הרופאים המתמחים מצליחים כבר עתה לנוח במהלך התורנות שלהם, בין שמדובר בשינה ממש ובין שמדובר בתנומות. בית הדין התרשם שאכן זהו המצב העובדתי - אולם פסק כי הדבר איננו מצדיק את ההתעלמות המוחלטת בהיתר מזכותם לשינה.

"אין עסקינן בזכות לה זכאים 'רוב הרופאים'. לכל הרופאים התורנים, עד האחרון שבהם, עומדת הזכות לישון במידת הניתן, בעת התורנות", קבע השופט ספיבק. "לכל הציבור הבא בשערי בית-החולים עומדת הזכות לכך שהרופאים התורנים המטפלים בהם יוכלו, במידת הניתן, לישון במהלך התורנות, באופן שיצמצם את חסך השינה ויאפשר להם להגיש למטופליהם שירות טוב יותר".

בפסק הדין, המשתרע על 74 עמודים, עוסק השופט ספיבק באריכות בכל נושא התורנויות הממושכות של המתמחים ומפרט את הרקע ההיסטורי והמצב המקובל בעולם. "יש מקום", כתב השופט, "להשוות בין תורנות רופאים מתמחים לבין פעילות חיילי צה"ל, במובן הזה שגם חיילים וגם רופאים נדרשים להילחם כדי להגן על חיי אדם ולהציל חיים. לדעתנו, בדיוק כפי שמצאו רשויות הצבא מקום וצורך לחייב מפקדים בצה"ל לקבוע הסדר מאוזן המכיר בצורך של החיילים לישון - בוודאי שבשגרה אך גם במהלך פעילות מבצעית - כך יכולה וצריכה הממשלה, המסדירה את דפוס העסקתם של הרופאים התורנים בבתי-החולים, למצוא ולקבוע הסדר מאוזן המכיר בצורך לישון של הרופאים התורנים. כל זאת מבלי להמעיט כהוא-זה מקדושת המלחמה על חיי אדם המתרחשת יום-יום בחדרי המיון, בחדרי הניתוח ובשאר המחלקות של בתי-החולים בישראל".

השופט דחה את בקשת העותרים לקבוע שתורנות רופאים תימשך 16-11 שעות לכל היותר

עוד נכתב בפסק הדין, כי "על המדינה בכובעה הכפול - הן כמעסיקה והן כמפקחת - מוטלת החובה לנסות
למזער במידת הניתן את הסיכון הנגרם מחסך השינה המוכח של רופאים תורנים, כי בנפשנו
הדבר".

עם זאת, השופט דחה את בקשת העותרים לקבוע שתורנות רופאים תימשך 16-11 שעות לכל היותר, בשל הנזק שנגרם לדבריהם לטיפול הרפואי בשל העייפות. השופט קבע, כי מגישי העתירה לא הצליחו לקעקע את הבסיס העובדתי האיתן שבעמדת המדינה נגד דרישה זאת. המדינה טענה יש חשיבות-על בקיום תורנות ממושכת לצורך הטיפול הרצוף בחולה. על כך אמר השופט ספיבק, כי לבית הדין מותר להתערב בתקנות של משרד התמ"ת אך במקביל קבע שהתקנות לא הותקנו בחוסר סמכות ואינן בלתי מידתיות. גם בעולם מקובלות תורנויות הנמשכות כיממה, ציין, ולא ניתן לקבוע כללים שיחולו בצורה גורפת על כל המחלקות ועל כל בתי החולים.

עוד אמר השופט בפסק הדין כי קיצור התורנויות יחייב להגדיל את מספרן "דבר שהמערכת איננה יכולה לעמוד בו בשל מחסור ברופאים", וכן משום שרוב הרופאים אינם מעוניינים בכך, גם משום שהעייפות במצב שכזה דווקא תגבר.

"המדינה יכולה היתה, ואף חייבת לדעתנו", נכתב בפסק הדין, "לקבוע הסדר במסגרת התיקון להיתר המכיר בזכותם של הרופאים המתמחים, שיינתן להם פרק זמן מסוים במהלך התורנות (כאמור למשל שעתיים עד ארבע שעות בלילה) שבו יוכלו לפרוש לחדר המנוחה ולישון על מיטה. רגולציה כזו גם תאפשר לגלות באלו מחלקות התורנים אינם ישנים די הצורך ולתת לכך מענה, למשל על-ידי הוספת תקן של מתמחה תורן".

פסק הדין נחתם בציטוט מתוך עדותו של מנכ"ל משרד הבריאות, פרופסור ארנון אפק, שהתייחס במהלך עדות בבית המשפט לשאלה אם עייפות של רופאים תורנים עלולה לסכן חיים. "עדיף", השיב פרופסור אפק, "רופא רענן שלא עייף מאשר רופא עייף. כשאתה עייף ונמצא בסוף התורנות שלך, מצבך הרבה יותר קשה מההתחלה, ואתה צריך להיות הרבה יותר זהיר. כן, זה יכול להיות מסוכן".

יו"ר ההסתדרות הרפואית, ד"ר ליאוניד אידלמן, שהגיב על פסק הדין, הצביע על כך שבית הדין קיבל באופן מוחלט את ההמלצות שהוגשו לו על בסיס מסקנות "שולחן עגול" שקיימה הר"י בנושא התורנויות של המתמחים. "למעשה נקבע, כי שינה קצרה ותנומות מתוזמנות הן לא רק זכות הן גם חובה", ציין ד"ר אידלמן.

להורדת התגובה המלאה של הר"י לפסק הדין לחצו כאן

כן התקבלה עמדת הר"י שכל שינוי במתכונת התורנות ואורכה עלול לגרום נזק מאחר שבכך עלולים להיפגע הטיפול בחולים וגם הרופאים עצמם. עוד הצביע יו"ר הר"י על כך שפסק הדין לא מצא פגם בהסכם הקיבוצי מ-2011 שחתמה ההסתדרות הרפואית.

את הרופאים המתמחים העותרים ייצגו עו"ד אפי מיכאלי ועורכי הדין ד"ר עידו עשת ורון ורד ממשרד יהודה רווה. את המדינה ייצג עו"ד דורון יפת, את "כללית" עו"ד גיא גולן ואת הר"י עורכות הדין תמר וינטר-קמר, נעמה משה וארנה לין. נציגי העותרים הגיבו על החלטת בית הדין, ואמרו כי מדובר בפסק דין תקדימי וחשוב שיש בו כדי לתרום תרומה מכרעת לעבודתם החשובה של הרופאים המתמחים ולהשפיע באופן מובהק על איכות הטיפול הרפואי.

נושאים קשורים:  חדשות,  ההסתדרות הרפואית בישראל,  תורנות,  בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב,  התמחות,  שירותי בריאות כללית,  מתמחים,  הר"י,  שעות שינה,  פרופ' ליאוניד אידלמן
תגובות
רופא
24.07.2014, 09:30

כמה מפתיע שבית המשפט קיבל (שוב!) את עמדת המדינה
ממש מגוחך ובמיוחד הקטע על "תנומות" מול "שינה"
ברור לכל בר דעת שהמצב של עבודה 26 שעות ברצף עם אחריות עם חיי אדם היא לא הגיונית אבל השופטים הנכבדים הצליחו לכתוב 74 עמודים על למה זה כן הגיוני
באמת, איזה בדיחה עצובה

רופא מתמחה
24.07.2014, 20:50

בדיחה גרועה!
אין גבול לציניות? עמדת הר"י שצצה באיגרת של ד"ר אידלמן לאחר פסק הדין הינה הפוכה הרי להצהרותיו במהלך המשפט...!
כל הכבוד למתמחים שעתרו, לא ויתרו והוכיחו כי העסקתם לאורך 24-26 ברציפות היא לא רק לא חוקית אלא גם מסוכנת לרופא ולמטופליו.
להזכירכם, שהר"י עשו מאמצים כבירים במהלך המשפט- כולל הוצאת סכומי עתק מכיסם של הרופאים והמתמחים לצורך הצוות המשפטי היקר- כדי לסכל את מאמצי המתמחים העותרים ולנגח אותם. עכשיו משהפסידו הפסד צורם, המנגינה שנשמעת מפי ד"ר אידלמן היא אחרת, כמנסה לאחוז בקרני המזבח.
ציבור הרופאים אינו טיפש.

אני
24.07.2014, 20:53

נחמד מאוד, וברור שזה החוק. אבל איך מיישמים זאת? איך כירורג או פנימאי יכולים לחטוף תנומה קלה אם הם עושים תורנות מיון, והמיון לא מפסיק להתמלא באנשים, ויש ניתוחי חירום, החייאות וכו וכו. מה אפשר לעשות, למנות תורן מחליף בזמן שהמתמחה ״וחוף תנומה״? הרי בלאו הכי יש מחסור ברופאים, והמתמחים המועטים שנשארו כאן בארץ טוחנים תורניות.
תפסיקו לדבר על חוק, ותתחילו לדבר תכל׳ס.
שלמו (הרבה) יותר לרופאים, הגדילו תקנים לסטודנטים לרפואה, והנה- הוקוס פוקוס יש יותר רופאים, ופחות תורניות.

ירון
25.07.2014, 06:48

פחות תורנויות לא תעזורנה. כי גם אם רופאים יבצעו 4 תורנויות ולא 6-7 בחודש , בית המשפט אמר שעצם העבודה הממושכת היא בעייתית.
הדרך היחידה לפתור את הבעיה היא לקצר את משך יום העבודה של הרופא התורן ל 12 שעות או למשמרת של 8 שעות (כמו אצל האחריות), מה שיגדיל את מספר התורנויות בחודש למתמחים באופן משמעותי, אלא אם תכפיל-תשלש את מספר המתמחים , שזה לא ריאלי.

עמוס
24.07.2014, 21:37

מדינה שאין בה רחמים, רפואה שאין בה חסד והסתדרות רפואית שאין בה מתום.

לאניד
25.07.2014, 13:20

כלכל הכבוד לתיתמחים! מדהים!מקווה שזה באמת יצא לפעול! לפות לפחות עשכיו להריי חובה ליתמוח ולתת רוח גבי!!

דר' רוטמן
25.07.2014, 17:12

תורנויות של 24 שעות הם הישג משמעותי ביותר משנות ה-80 לרופאים. ישנם אלפי רופאים שפרנסתם תלויה בתורנויות אלו.
המתמחים שהגישו את התביעה הינם כנראה בני אצולה שלא צריכים לפרנס כי חיים על מגש של כסף מההורים העשירים שלהם.
אין ספק שהאוצר יקפוץ על המציאה וישנה ו/או יבטל את הסכם התורוניות הישן והרופאים ללא ייחוס והון משפחתי יפסידו בצורה קשה עקב התביעה של "ילדי הקצפת". עצוב שמי שלא חייב לעבוד בכדי להתפרנס יפגע ברופאים שחייבים את העבודה ואת התורנויות האלה בכדי לחיות.

ירון
26.07.2014, 12:26

תורנויות היו גם לפני השביתה של 88 אלא שאז רופאים היו עושים אותם ללא תגמול. לא יודע אם להגדיר השג שהחליטו לתגמל רופאים על עבודה שהם עושים, או שזה ביזיון שבכלל התאפשר מצב שאנשים עובדים בחינם. אני נוטה לאפשרות השניה.
החל משביתת 2000 הרופאים התחילו ללכת הביתה לאחר התורנות ולא להשאר עד 4, ובינהשאר החלו להפריש גם משכר התורנות לפנסיה (או לקופת גמל שתעניק קצבה עם הפרישה).

אתה יכול להיות רגוע. שום דבר לא הולך להשתנות.