• יו"ר החברה: פרופ' רן בליצר
  • משנה ליו"ר החברה: מלי קושא
  • גזברית: ד״ר לילך צולר
  • מזכיר: ד״ר מוטי חיימי
ethics

מאמר בארה"ב: על הרופאים הצעירים ללמוד כיצד להתנצל בפני חולים

מחקרים עדכניים מעלים, כי למרות המאמץ לשפר הטיפול הרפואי, אחד מ-7 מטופלי Medicare בארה"ב חווים טעות רפואית במהלך אשפוזו

"לטעות זה אנושי" - זו היתה הכותרת של דו"ח מכונן שפירסם המכון האמריקאים לרפואה ב-1999, שבו נמסר כי רבים מבין כ-98 אלף מקרי מוות המתרחשים מדי שנה בארה"ב הם תוצאה של טעויות רפואיות. למרות המאמץ המתמשך לשפר את הטיפול הרפואי, נתונים עדכניים מראים כי טעויות אלו מהוות עדיין את גורם המוות מספר 5 בארה"ב.

ד"ר דהרוב קולר, מבית החולים הכללי של מסצ'וסטס ובית הספר לרפואה של אוניברסיטת "הארווארד", התייחס לנושא במאמר שפירסם בשבוע שעבר ב"ניו יורק טיימס". המחבר ציין, כי רבים בקרב הרופאים – החל מסטאז'רים אך גם מתמחים ורופאים צעירים – נמנעים מלהתנצל על טעויות שהם מבצעים. "לא שומעים מהם את צמד המלים: 'מצטער, פישלתי!'" כתב. לטענתו, על הרופאים ללמוד להתבטא כך או ללמוד להתנצל על טעויות המתרחשות באופן תדיר בבתי חולים.

במאמר מציין המחבר נתונים מדו"ח משנת 2010 של משרד הבריאות האמריקאי, שהעלה כי 1 מכל 7 מטופלים במסגרת שירות הבריאות הציבורי "Medicare" חווה במהלך אשפוזו בבית חולים טעויות רפואיות, ש-50% מהן ניתנות למניעה. המשגים כוללים טווח רחב של טעויות - מפספוס כלי דם בעת נטילת דגימת דם, כך שהמטופל נאלץ לחוות סדרה של דקירות במקום דקירה אחת בלבד, ועד לטעויות נובעת מקצר בתקשורת בין המיון למחלקה שאליה הועבר המאושפז.

ד"ר קולר מתאר במאמרו מקרה בו היה מעורב כרופא צעיר: אשה צעירה הגיעה לחדר מיון עם חום גבוה והקאות. במשך כמה ימים היו לה כאבים בעת ההשתנה והיא גם התלוננה על מיחושי צד בעת תנועה. על-פי ספרי הלימוד מדובר היה בתסמינים אופייניים לדלקת בדרכי השתן שנדדה לכליות. "התחלנו", מספר מחבר המאמר, "בעירוי נוזלים תת-ורידי בתוספת אנטיביוטיקה (Tobramycin) שיש לה תופעות לוואי פוטנטיות. רק מאוחר יותר התברר כי האשה קיבלה כבר עירוי כזה בחדר המיון, מה שהחמיר, בגלל מינון יתר, את מצבה וגרם להגברת הסיכון לכליות. למרבה המזל הכליות לא ניזוקו והחולה שוחררה לביתה לאחר שהחלימה באורח מלא. היא אמרה, כי לא דווח לה שקיבלה מינון כפול ומיותר ואיש מהרופאים לא התנצל על טעותו. על הטעות למדה רק מאוחר יותר - מה שרק הגביר את החרדה שלה והחששות משהות בבית חולים".

לדברי המחבר, הפתרון לצמצום כשלים כאלו הוא ברור: על-פי מחקר שבוצע באוניברסיטת מישיגן, כאשר בית חולים הנהיג מדיניות של שקיפות מלאה בעבודת הרופאים בבית חולים וחשיפת מקרים של טעויות רפואיות – הצטמצם מספר תביעות הרשלנות הרפואית שהגיעו לדיון בבתי משפט. מחקר אחר הראה, כי התנצלות כנה גם היא מצמצמת את הסיכוי להגשת תביעה. גם בישראל נדון הנושא במסגרת הצעת חוק חדשה.

לקריאת המאמר ב"ניו יורק טיימס" לחצו כאן

נושאים קשורים:  ethics,  רשלנות רפואית,  ניתוח,  אתיקה,  טעויות רפואיות,  התנצלות רופאים,  המכון האמריקאי לרפואה
תגובות