• יו"ר החברה: פרופ' רן בליצר
  • משנה ליו"ר החברה: מלי קושא
  • גזברית: ד״ר לילך צולר
  • מזכיר: ד״ר מוטי חיימי
דעות

החמלה ברפואה כערך עליון

המושג חמלה ‏(Compassion‏) ברור לכולנו - אך רק לכאורה. קל לדבר עליו, וקשה ליישם אותו הלכה למעשה. החמלה היתה ערך עליון ברפואה הקלאסית, ואסור להרשות לה להתקהות עם קצב החיים המודרניים. מערכת הבריאות הממוסדת, שהיא בהווייתה עמוסה, לחוצה וביורוקרטית, חייבת להציב את החמלה כחלק בלתי נפרד מהחזון ולשלב את עקרונות החמלה ומרכיביה באופן ממשי בליבת העשייה.

אנו חיים בעולם רפואי של טכנולוגיות מתפתחות. הן מתוחכמות מאוד אך מגדילות את המרחק בין הרופא לחולה. ככל שהמידע הרפואי נגיש יותר לציבור, התסכול והניכור של הציבור מול הממסד הרפואי גוברים.

הטמעת חמלה במערכת הבריאות מחייבת קודם כל הכרה ברורה בצורך לעסוק בה ולדבר עליה בכל דרגי הטיפול, החל ברופא הראשוני והצוותים הרפואיים המעורבים במפגש בין חולה למטופל, בשילוב הדרגים תומכי הרפואה, ועד לדרג הניהולי הבכיר ביותר ברמה המיניסטריאלית. הדבר מחייב שינוי בתרבות הניהול ומנהיגות נחרצת. גם האוניברסיטאות נדרשות לשים דגש על החמלה, כחלק בלתי נפרד מתוכניות הלימודים המובנות.

בעולם העסקי מדברים גם על שיווק המוצר כפשוטו, וגם על חוויית הלקוח. אין סיבה שבמערכת הבריאות, בארגוני הבריאות ובמוסדות הבריאות לא ניצור לחולה, הזקוק לעזרה ברגעים הכי קשים בחייו, חוויית בריאות מחבקת, חומלת ואישית. יש להתייחס לחמלה כאל כל טכנולוגיה רפואית אחרת ולהעריכה במונחים של עלות מול תועלת כפי שתופש אותה הציבור, הן הבריא והן החולה.

טיפול בגידול ממאיר לא כולל רק את הוצאתו הפיסית, אלא גם ליווי החולה; והצעה לטיפולים כימותרפיים וקרינתיים אינה יכולה להיות אוטומטית, אלא כחלק ממכלול שיקולים הומניים הקשורים לאיכות חיי החולה ושיתופו בהחלטה על מדיניות הטיפול

חיזוק החמלה במערכת הבריאות מחייב השקעת משאבים לחינוך העובדים בכל מגוון התפקידים; חשיבה מחדש בכל הקשור בשיפור השירות; והקצאת תקני כוח אדם שיאפשרו להעצים את החולה בכל מפגש עם נותן שירות רפואי.

בעידן של משאבים מוגבלים ותחרות עם טכנולוגיות חדשות ויקרות, יש להעלות את דגל החמלה על נס. כל אחד במערכת הבריאות וקברניטי החברה צריך לענות על שאלות רבות, כגון: האם המערכות הקיימות הן ידידותיות לחולה ולמטופל? האם יש מספיק סבלנות וסובלנות בקרב העוסקים במקצוע הרפואה ביחסם לחולים ולמשפחותיהם?

הסוציולוג ארווינג גופמן תיאר את בית החולים כאחד מהמוסדות שבהם נשללת חירותו של הפרט: "הוא מופשט מסמלי הסטטוס שלו ותלוי במערכת המותירה אותו בעמדת כוח נחותה ונמוכה". החולה הוא דייר במוסד שבו מנהלים את חייו גורמים אחרים הקובעים את סדר יומו ואת שגרת חייו, אפילו בנושאים שוליים. למעשה, בבית החולים נשלל כבודו של האדם. עד כמה ניתן, בעידן המודרני, לנטרל את החוויה הזו? הדבר אפשרי, אם רק ניתן לו את תשומת הלב הראויה.

החמלה חייבת להיות חלק בלתי נפרד מארגז הכלים של המטפלים. מקצוענות ברפואה אינה רק מקצועיות. היא חייבת להכיל גם מרכיבים של יושרה, הגינות, זולתנות ‏(אלטרואיזם‏) ותקשורת בין־אישית טובה. לדוגמה, מנתח מקצוען המוגדר כלהטוטן באמנות ה"סקלפל" ‏(סכין המנתחים‏) - אמנותו תיפגם אם הניתוח לא יהיה מלווה בתהליכים התומכים בחולה ובמשפחתו. למשל, טיפול בגידול ממאיר לא כולל רק את הוצאתו הפיסית, אלא גם ליווי החולה; והצעה לטיפולים כימותרפיים וקרינתיים אינה יכולה להיות אוטומטית, אלא כחלק ממכלול שיקולים הומניים הקשורים לאיכות חיי החולה ושיתופו בהחלטה על מדיניות הטיפול.

בכינוס שקיימה מערכת הבריאות הלאומית הממשלתית הבריטית ב–2008 הועלה על נס דגל החמלה ונקבעו עקרונות פעולה בנושא, ובהם הצהרה על החמלה כערך ליבה, הגברת כישורי תקשורת ויחסים בין־אישיים, הקדשת זמן לדיון בנושאים בעייתיים בצוותי הרפואה, איתגור מודלים של מקצוענות, ייצוב דפוסי התנהגות של צוותי רפואה, הצהרה על חמלה כמרכיב ביכולת הניהולית והמנהיגותית ושיתוף הציבור וצרכני הבריאות בשינוי הנדרש.

נכון להציב את החמלה כחלק בלתי נפרד מהתנהלות מערכת הבריאות והוא חייב להילמד ולהיטמע בה באופן תמידי. צריך להעמיק את המודעות הציבורית לחמלה ולהחדירה להתנהגות היום־יומית. הציבור חייב לדרוש את החמלה, ונותני השירותים חייבים לספק חווית בריאות אחרת.

*המאמר פורסם לראשונה בדה מרקר

נושאים קשורים:  דעות,  חמלה ברפואה,  פרופ' שוקי שמר
תגובות
ארנון
01.05.2013, 16:51

מאמר מצוין שנוגע בנושא חשוב מאין כמותו! ראוי שכל רופא ישנן לעצמו את נושא החמלה מדי בוקר כשהוא יוצא לעבודה. בלהט העשייה, זה הדבר שלעיתים קרובות מדי נדחק מסדר היום.

יוסי
02.05.2013, 15:26

ומה נאמר על הצורך בחמלה בניהול רפואי ובעריכה רפואית?
למה הקלינאים, שכורעים תחת נטל שהפך בשנים האחרנות לבלתי אפשרי, צריכים ללמוד על חמלה מפרי עטו של צופה מהצד ומלמעלה?

תנו לקלינאים זמן ותנאי עבודה הולמים ותקבלו חמלה!

דר יעקב שכטר-ילדים לניאדו
02.05.2013, 15:27

חמלה ואמפטיה הן שתי תכונות יסוד שצריכות להיות בכל רופא/רופאה והן לא פחות חשובות ממקצוענות.כמו כל רגש תכונות אלו לא ניתנות למדידה כמותית ,אך בלעדיהו זו רפואה בלי נשמה. יפה עשה פרופ. שוקי שמר שהחשיב במאמרו את החמלה כערך עליון. יעקב שכטר-ילדים לניאדו

ד"ר שופמן אמי
02.05.2013, 18:17

אני שמח שנציג הניהול הרפואי הבכיר מדבר על נושא חשוב זה,אך ברצוני להדגיש שחמלה ואמפטיה לא לומדים באוניברסיטה.או שזה חלק מהמבנה האישיותי של האדם ,(דהיינו מה שמביא מהבית) או שזה לא קיים או קיים במידה מופחתת.

כדי שכל הרופאים יהיו בעלי התכונות הללו ומוסר גבוהה שאלה תנאי יסוד לרפואה לפני שדנים באספקט המקצועי,יש צורך לבצע את בחינות הקבלה לבתי ספר לרפואה בהתאם:יכל להיות בחור גאון עם אי קיו גבוהה אך עם דרגת אמפטיה וחמלה אפסיים .אסור להסתנוור במבחני הקבלה מאינטלקט גבוהה כי הרפואה בראש ובראשונה ,אני מסכים עם הכותב -מקצוע המושתת על חמלה ואהבת האדם באשר הוא

ד"ר טוביה שמעוני
02.05.2013, 18:30

אהבתי מאוד.
בחדרי הייתה תלויה כרזה :

To Cure Sometimes
To Relieve Often
To Comfort Always

דר ברקת שיף קרן
03.05.2013, 16:12

וכאן בא גם המקום של הקנביס הרפואי. ברקת

פיטוסי
03.05.2013, 20:25

חמלה כמוצר סל בתוך כל יתר טכנולוגיות של בריאות

מעניין.

מהסל הזה , שכולל בעיקר חידושים והקצאה מתקנת , אפשר להמשיך ולצמוח לתוך תכנית לימודים אקדמית .

גם זה מעניין.

האם חמלה ניתנת למדידה ? האם היא ניתנת להשאלה ? האם אפשר להדביק גם קלינאים מוכשרים ביכולות קוגניטיביות מתקדמות , בחמלה ודרכי הבעתה ?

יש הרבה תשובות אינטואיטיביות טובות

כהי-טקסיט שעובד בעולם הרפואה דווקא כאיש צוות רפואה , אנשי רפואה נתפסים כנעדרי חמלה כאשר בריאותם מוקרבת על מזבח העבודה . לדוגמא - מתמחים וכוננים שעובדים במשמרות של יממה על הרגליים , אולי נביע כלפיהם חמלה במקום לבקש אותה מהם. רופאים שנתבעו ונרדפים הן על ידי המערכת והן על ידי חולים נוקדנים שמחפשים רווח משני - גם עבורם חמלה היא מותרות.

אז מה נעשה בשביל החמלה ?
חיזוק מערכת הבריאות בצורה שיטתית (תגבור כוח אדם, פרסים על השגת יעדים, מערכי תמיכה פנימית לימוד וביקורת חמה בונה) יעשה זאת;
המערכת צריכה לאהוב את בניה המסורים (שבמשחק התפקידים שבה חלקם חכמים חלקם רשעים וחלקם תמימים.) ואז לא נצטרך לשאול איפה החמלה ולבקש אותה כאילו שצריך להמציאה מחדש כחלק מטכנולוגיות מתקדמות.

ותודה לפרופ' שמר - מנהל מצוין.
בוא להדסה.

ירון
04.05.2013, 17:18

קצת קשה לדרוש חמלה רק מהצוות , בזמן שהחמלה נעדרה מהציבור הפונים.

ברגע שהחולים מתחילים לראות את עצמם פחות כ"מטופלים" ויותר כ"לקוחות" אשר מבחינתם הרופא עובד אצלם, וצריך לשרת אותם כי הם אלה שמשלמים ביטוח בריאות, ולכן מפרנסים אותו, אל לנו להתפלא שהחמלה נעלמת גם מהצוות.

שום חינוך של הרופאים לא יעזור כאן כל עוד יש צעקות , איומים ואלימות פיסית.

מוטי רביד
04.05.2013, 18:53

החמלה היא אכן תכונה שבלעדיה אין רפואה טובה .החולה הפונה לעזרה רפואית מצפה ,גם אם אינו מודע לכך, כי יקשיבו לו ויתייחסו לתלונותיו באמפטיה ,בסבלנות ויתחשבו בו כאדם. רופא טוב הוא קודם לכל אדם רגיש הרואה בחולה שלו אדם ולא רק צבר של סימפטומים שיש לנתח אנליטית על מנת למצוא את דרך ההתמודדות הראויה.
אהבת האדם היא תכונה שאנו מצפים לחוש בה בכל רופא. מי שחסר תכונה זו אינו יכול להיות רופא טוב ואינו יכול להיות מאושר בעבודתו אף אם יצליח לטפס בסולם הדרגות המקצועי או האקדמי.
מאמרו של שוקי שמר נכון עובדתית אך הוא גורם לי תסכול וצער כיון שהוא מתייחס לחמלה כאל עוד אמצעי שיווקי שיש להקנות לרופאים כיון שבחישובי עלות-תועלת הוא מביא לקוחות ומגדיל הכנסה. אמנם דברים אלה אינם נאמרים במפורש אך במשתמע ,אם מתייחסים לחמלה כאל אמצעי, היא הנותנת.
לפני מספר חודשים נערך כנס שנושאו היה חמלה ברפואה. כל הדוברים היו רופאים העוסקים במנהל ואינם מטפלים בחולים.
הרפואה המודרנית,הממוחשבת ותלוית התפוקה ,מנגנוני הדיווח והבקרה על פרמטרים מכניסטיים של תפוקה ואיכות והאווירה החברתית המקורנפת יחד עם ריבוי התביעות נגד רופאים מותירים את החמלה ללא הגנה וללא תמיכה.
להלכה אין סתירה בין רפואה מתוחכמת וממוחשבת לבין סבלנות,אמפטיה וחמלה כלפי החולה. בפועל קשה יותר ויותר להקצות לחמלה ,ובכלל לרגש אנושי, מקום של כבוד בגישה כלפי החולים.
החמלה מכתיבה לנו לעיתים להשאיר חולה באשפוז גם כאשר מבחינה רפואית יבשה הוא יכול לחזור לביתו אלא ששם אין מי שיתן לו כוס מים.הארכת משך האשפוז תזכה לבקורת מצד האדמיניסטרציה המבקשת לראות תפוקה. החמלה מכתיבה לשוחח מעט יותר עם חולה במצוקה אבל עומס החולים מכתיב לוח זמנים נוקשה.
הבעיה איננה מתמצה בגישה ביורוקרטית ולא בשיקולי עלות תועלת. חמלה היא מהות הרפואה. בפרפרזה על פרימו לוי אפשר לשאול כאן "הזהו הרופא"?

דר מיכל גינדי
04.05.2013, 23:34

ההבנה כי חמלה היא ליבת העיסוק והסיפוק של הרופא מוכרת לנו במישור האישי. בראיה ניהולית חשוב להדגיש שגם בכלים אחרים בהם אנו שופטים את העשיה הרפואית היא״משתלמת״
ובשפה שלנו - זהו טיפול נתמך ראיות .
החל מהשפעת הקשר עם הרופא על הענות, דרך מחקרה של פרופ סוזן איטון מהרווארד שמצא כי Invisible work קרי עבוודה שאינה ברת מדדה אך משקפת חמלה וקשר משפיעה על בריאות השוהים בבתי אבות וכלה בנתונים לפיהם די בשיחת נפש אחת עם מטופל סופני כדי לשפר את הרגשתו ולהפחית ב30%הוצאות מיותרות של שנת החיים האחרונה.
חדוות הנתינה היא שהובילה רבים מאתנו למקצוע למול אפשריות אחרות והיא זו המשאירה אתנו שמחים בבחירה שעשינו יום יום בעבודה הקשה .

דר מיכל גינדי
04.05.2013, 23:46

חמלה היא ליבת העיסוק והסיפוק של הרופא חשוב להדגיש שגם בכלים אחרים בהם אנו שופטים את העשיה הרפואית היא״משתלמת״
או בשפתינו היא נתמכת ראיות .
החל מהשפעת הקשר עם הרופא על הענות דרך מחקר של פרופ סוזן איטון מהרווארד שמצא כי Invisible work קרי עבוודה שאינה ברת מדדה שעיקרה חמלה וקשר משפיעה על בריאות השוהים בבתי אבות וכלה בנתונים לפיהם די בשיחת נפש אחת עם חולה סופני לשפר שביעות הרצון של המטופל ומשפחתה לצד ירידה של כ 30% בעלות מיותרת של שנת החיים האחרונה האחרונה
אי אפשר בלעדיה

ד"ר ליאור
05.05.2013, 00:06

שאלה קטנה: בכמה מתומחרת החמלה בבית החולים אסותא?

הרי ידוע לכל ששם ניתן להשיג יותר חמלה מאשר במקומות אחרים.
ועל הדרך ניתן גם לעבור ניתוחי גב מיותרים, ולעתים לצאת משותקים. ואז באמת נרוויח ביושר עוד קצת חמלה...

ישראל אשר
06.05.2013, 20:34

מילים כדורבנות

ישראל אשר
06.05.2013, 19:57

חמלה = דוגמה אישית
האם הייתה יותר חמלה, ברפואה הציבורית הישנה השיווייונית יותר והבירוקרטית ? האם נותרה חמלה ברפואה העכשווית, המועשרת בביטוחים משלימים , שהולכת ונעשית יותר ויותר מופרטת, ולא פחות בירוקרטית ? יתכן והטכנולוגיה, תהליכי ההפרטה, הבירוקרטיה וותאוות הממון והתחותיות המוגזמת מקשים על נושא החמלה. אבל, מי שנחון בחמלה, ידע בלי ספק להקרינה לסביבתו, ולעמיתיו, פחות בהרצאות ודיבורים על חמלה, יותר, הרבה יותר במעשיו היומיומיים של דוגמה אישית עטופה בהרבה צניעות.

ד"ר אלחין עודה
10.05.2013, 09:01

הופתעתי לקרוא מאמר משוקי שמר ובמיוחד ממנו לדבר על חמלה לחולים בזמן שהוא בעצמו אין לו חמלה לגבי הקולוגות לעבודה ובפרט לרופאים עצמם ,לחדד לו את הזכרון שיחזור לתקופה בו היה מנכ"ל מכבי ולספור של ד"ר אלחין עודה שעבד במכבי במרפאה של כפר יונה ,כאשר הנהלת המחוז בצעה לינץ ברופא משפחה ,כאשר המטופלים פנו להנהלה לחמלה ולמרות הכול לא טרח לפגש עם הרופא על מנת לשמוע ממנו ,אולי שיחשוב קצת עם עצמו יגיע למסכנה שיתנצל מול הרופא כמו שהתנצל מר רן סער על דוכן העידים בבית המשפט בתלל אביב .

שניידר
11.05.2013, 09:02

מאמר חשוב ונכון שרובנו מסכימים איתו.
המעניין שהוא נכתב ע"י רופא שהתנתק כבר לפניי עשרות שנים מעבודה רפואית ועוסק אך ורק באדמיניסטרציה וניהול.החל משנותיו בצבא ואח"כ בשאר עיסוקיו.
כנראה שקל יותר "להטיף" לאחרים ממרום תפקידו שאינו מחייב מגע יומי עם חוליי עם ישראל.

פרופ' עדנה קוט
11.05.2013, 09:50

פרופ' שמר תבוא על הברכה. החמלה, כלי כל כך חשוב בגישה לחולה .אינו דורש כל תקציב רק סובלנות ורצון טוב. אמפאטיה כלפי החולה.

ד"ר אציק בר סלע
11.05.2013, 17:21

יישר כוח על החזון , לכל טכנולוגיות הרפואה המתקדמות ביותר אין זכות קיום ללא ערך החמלה (החמלה האנושית הפשוטה והחמלה כאיסטרטגיה טיפולית).
צריך לתרגם את המילים המדויקות של פרופ .שמר לתכנית עבודה מעשית לצוותים רפואיים בבתי החולים ובקהילה.
בברכה ד"ר איציק בר סלע רופא משפחה.